Vägen till drömjobbet: 8 tips till dig som vill resa och skriva

Vem drömmer inte om att skriva reseskildringar och få betalt för det? Vi som gör Vagabond har tillsammans över hundra års erfarenhet av att resa och skriva och har sammanställt våra bästa tips i den nya boken Skriva resereportage. Här bjuder vi på några goda råd ur boken.

Vägen till drömjobbet: 8 tips till dig som vill resa och skriva
Bokens redaktör: Barbro Janson Lundkvist.

Bokens redaktör: Barbro Janson Lundkvist.

Ett bra resereportage måste få läsaren att känna sig förflyttad från läsfåtöljen till en helt annan plats i världen. Därför måste du som reseskribent använda dig av alla dina sinnen när du fångar in verkligheten, göra dina anteckningar och därefter, sakta men säkert, börja bygga ett reportage med miljöskildringar, scener och dialog. 

Att skriva resereportage kräver inte så mycket utrustning. Du behöver en penna och ett anteckningsblock. Det är i stort sett allt. Däremot krävs det att du gör grundlig research före resan och är uppmärksam på din omgivning när du reser.

1. Gör grundlig research

Börja med att googla på vad som skrivits om resmålet i andra tidningar. Läs allt du kan komma över för att skapa dig en helhetsbild av destinationen. Då får du en bra uppfattning om vilka vinklar som har gjorts på resmålet tidigare och kan lättare ringa in din egen.

Det duger inte att ringa en redaktion och säga att "jag ska till Kina, vill ni ha nåt?". Du måste ha en vinkel som är specifik, både geografiskt och ämnesmässigt, till exempel "Pekings bästa kaféer". För att skaffa dig information är aktuella guideböcker ovärderliga. Kombinera guideböckerna med information från tidnings-artiklar (glöm inte att googla de andra språk som du kan läsa) och personliga tips från vänner och bekanta. 

Ett underskattat tips är att låna eller köpa böcker som utspelar sig på plats, antingen en klassisk reseskildring eller en roman som ger nyanser och kunskap kring en destination. Eller leta upp några klassiska filmer från platsen.

2. Anteckna mycket

När du anlänt till platsen som du ska skriva om: se till att alltid ha anteckningsblocket med dig så att du snabbt kan skriva ner dina iakttagelser. Var uppmärksam på allt i din omgivning och anteckna mer än vad du egentligen kommer att kunna använda. Det är bättre att ha ett överflöd än ett underskott av anteckningar från resan.

Det är de betydelsebärande detaljerna som du ska anteckna, alltså de iakttagelser som spelar en betydelse för det du vill berätta om. Är du i New York kanske du vill använda ångan från gatubrunnarna som en plats-specifik detalj, medan du i Mumbai kan använda doften av kardemummadoftande chai.

Tänk inte på formen när du antecknar, det kommer du ha fullt upp att tänka på senare när du ska skriva färdigt reportaget. Nu handlar det istället om att snabbt anteckna allt du iakttar. Om det är ont om tid kan du skriva lösryckta ord och ofullständiga meningar. Det viktiga är att dina spontana intryck sparas till senare. 

 

3. Använd alla dina sinnen

För att kunna skriva så att du levandegör en miljö, så att läsaren- får uppleva samma sak som du, måste du använda dig av fler sinnen än synen och hörseln. Du bör också beskriva dofter och kanske också smaker och känsel. Syftet är att du i texten ska försöka efter-likna din verkliga upp-levelse på plats och på så sätt öka läsarens närvarokänsla. 

Doftsinnet är starkast kopplat till minnet. Marcel Proust skrev i romanen På spaning efter den tid som flytt om hur doften och smaken från en madeleinekaka doppad i lindblomste åter-uppväcker starka barndomsminnen. 

Dofter står i tät förbindelse med våra känslor och minnen. Just därför är dofter väldigt effektiva att använda när man skriver miljöskildringar. Genom att skriva hur Paris doftar och New York smakar kan du skapa starka inre upplevelser hos läsaren.

Gatukök i New York. Anteckna ångan och det fräsande ljudet från stekhällen, det starka ljsuet från lamporna. Glöm inte att be mannen ta ur hörlurarna en stund så att du kan fråga vad han heter och vad han tycker om kebab, om livet, om sin hemstad.

4. Skriv i scener

Att skriva reportage kräver att du istället för allmänt sammanfattande skriver stora delar av din text i scener. En scen är en skildring av ett händelseförlopp i realtid på en specifik plats under en relativt kort tidsperiod.

Instruktionen för hur man skriver en scen brukar sammanfattas med orden "visa vad som hände, istället för att berätta". Eller som det mer slagkraftigt brukar uttryckas på engelska: show, don't tell. Istället för att skriva "… och så åt vi en god middag medan vi tittade på den vackra solnedgången" (att berätta) så visar du genom att skriva "… jag sippade på det kalla syrliga vinet i det repiga duralexglaset och doppade surdegs-brödet i den krämiga tsatsikin, medan den sammetsmjuka kvällshimlen ovanför de höga pinjeträden färgades lila och purpurröd" (att visa). Istället för att slå fast att maten var god och utsikten vacker, visar du hur det såg ut så att läsaren blir medskapare av reportagetexten, och själv får tänka tanken "åh det låter gott och vackert".

Ett reportage består av flera olika scener som du ska sätta samman till en berättelse. Du behöver inte berätta om transportsträckorna mellan scenerna, om inte själva förflyttandet har en funktion i berättelsen. Nej, det är fritt fram att avsluta tvärt, förflytta sig till en annan plats utan att själva rörelsen berättas med en enda rad, och fortsätta där.

5. Använd dialog

Om det finns människor med i scenen och om de säger något, då återberättar du inte vad de sa i stora drag, utan skriver ut deras repliker och helst också på vilket sätt de uttalade orden. Ett enkelt sätt att få fram hur personerna pratar är att variera verbet "säger". Istället kan du exempelvis skriva "skriker", "ropar", "viskar", "stönar", "jublar", "förklarar" eller "muttrar" – allt för att ge personen och situationen karaktär. 

En by vid Madeirafloden i Amazonas. För en reseskribent är det ett måste att interagera med invånarna. Ta till alla knep du kan komma på för att överbrygga kultur- och språkskillnaderna och få till en dialog som ger dig konkret information och inblickar i deras känslor, glädjeämnen, sorger, livsvillkor. Utan kontakt med människor på plats blir det inget bra resereportage.

6. Beskriv människor

En text blir så mycket mer levande om du inte bara berättar vad folk heter och skriver ut deras repliker. Försök beskriva någonting av deras personlighet. Då är chansen större att de känns mer levande för läsaren. Kanske kan du beskriva något i deras kroppshållning, gångstil, frisyr, sätt att prata, humör eller temperament. Du behöver inte använda dig av allt detta för varje person du beskriver, det skulle bli för detaljerat och överlastat. Fokusera på det som fastnade hos dig, det som gjorde starkt intryck, och beskriv det. 

Prata med så många du kan. Språkkunskaper är a och o. Reser du till Kuba måste du förmodligen prata spanska eller skaffa dig en tolk för att få till en intressant text.

7. Tänk att du ska bygga lego

Så är det dags att skriva reportaget. Du har gjort research, du har rest, du har upplevt en massa och du har gjort anteckningar. Nu gäller det att få ihop en text. Till skrivstunden tar du med: 

  •  Ditt anteckningsblock från resan. 
  •  Böcker och tidskrifter som du researchläst, gärna med understrykningar eller Post-it-lappar på de sidor där du hittat citat eller fakta som du vill använda.
  • Utskrivna papper på sidor som du googlat fram: wikipediasidor, artiklar och essäer från andra tidningar med mera. Andra föredrar att spara sidorna som utskrifts-pdf:er i datorn och öppna dokumenten ett efter ett för att läsa, istället för att ha en bunt papper på skrivbordet.

Därefter är det dags att börja skriva. Många fastnar redan i inledningen, andra tycker att det är svårt att hålla i den röda tråden och att få till en snygg avslutning. Men att skriva reportage kan vara som att bygga lego. Och det är ju inte svårt. Du kommer hem med en massa iakttagelser i ditt anteckningsblock och ska nu få ihop det till ett resereportage.

Tänk dig att ditt reportage ska bestå av ett antal scener. Varje scen är som en legobit, i den betydelsen att du kan flytta dem hur du vill. Bara för att scen 1 hände före scen 2 i verkliga livet behöver de inte komma i den ordningen i texten. Känn dig fri att byta plats på scenerna/händelserna/legobitarna.

Hur du börjar och slutar, alltså hur du komponerar din text och gör den dramaturgiskt spännande, berättar vi mer om i boken Skriva resereportage.

8. Sälj in ditt reportage

Att sälja in en artikelidé till en kräsen och stressad redaktion är för många förenat med obehag och frustration. Vagabond får i snitt 20 mejl i veckan med frilansförslag. Det är ett brett spann mellan de som hör av sig – allt från amatörskribenten som knåpat ihop ett färdigt kåseri från sin senaste semesterresa, till professionella skribenter som gjort massor av research på sin artikelidé.

Det säger sig självt att vi inte har möjlighet att ta in alla förslag i tidningen. Så alla som hör av sig bör vara beredd på att få nej, kanske flera gånger i rad. Det är då viktigt att inte ta det personligt om du inte hör något på någon vecka eller alls, eller får ett kortfattat negativt svar. Vår målsättning är att svara alla som hör av sig, dock så kan det ibland hända att svaret dröjer, på grund av tidsbrist. 

Här är några saker att tänka på om du vill sälja in en artikelidé: 

  • Det är bättre att mejla än att ringa. 
  • Skicka inte ditt förslag i ett massmejl- med flera uppdragsgivare. 
  • Mejlet är en sorts jobbansökan så ansträng dig lite – att stava fel eller använda- slarvigt språk i ett mejl går bort. 
  • Skriv kort och koncist om din text-idé, hur du ska genomföra den och vad som gör att just du passar bra för uppgiften. 

Hör inte bara av dig till resetidningar. Tänk på att praktiskt taget alla morgon och kvällstidningar har resesidor en eller ett par dagar i veckan. Dessutom finns det hundratals medlemstidningar för olika organisationer och fackförbund som säkert kan tänkas vilja ha resereportage, om det är vinklat så att det passar tidningens läsekrets.

Allt du behöver veta för att resa och skriva

Skriva resereportage – Sveriges bästa reseskribenter lär dig hur du gör. Så heter Vagabonds inspirations- och instruktionsbok för alla som vill lära sig att skriva mer spännande och livfulla reseskildringar. 

Författare är Vagabonds team av redaktörer och skribenter: Barbro Janson Lundkvist (bokredaktör), Per J Andersson, Fredrik Brändström, Tobias Bestelid, Henrik Brandão Jönsson, Mikael Persson, Pernilla Sjöholm och Karin Wallén

Boken finns i bokhandeln och i Vagabonds nätbutik där den kostar 295 kr (plus frakt 39 kr).

Här kan du få ett smakprov av boken.