Guide: Med tåg mellan Paris och Istanbul

Vagabonds redaktör Per J Andersson köpte Interrailkort och återskapade en resa längs med den legendariska Orientexpressen. Här är vår guide för dig som vill göra likadant.

Guide: Med tåg mellan Paris och Istanbul

Chartertåg med guldkant

Hotellföretaget Belmond kör sedan flera år chartrade lyxtåg i Orientexpressens anda från London och Paris till bland annat Venedig och Istanbul och också mellan Bangkok och Singapore. En once-in-a-lifetime-upplevelse med skyhöga prislappar. Läs mer på belmond.com/luxury-trains.

Interrail

Smartaste och billigaste sättet att åka i klassiska Orientexpressens rälsspår är att köpa ett Interrailkort. Vi hade ett kort som tillåter fritt tågåkande i sju resdagar under en månad. Det kostar 2 295 kr för ungdomar upp till 27 år, 2 830 kr för vuxna och 2 575 för senior över 60. Det finns också billigare kort för kortare reseperioder och kort för fritt tågåkande varje dag i två, tre och fyra veckor. Första klass är bara marginellt dyrare. Beställ på interrail.se.

Många snabbtåg, som de mellan Paris och Milano och Milano och Venedig, kräver att du betalar tillägg, medan du på de flesta tåg öster om Trieste kan hoppa ombord utan sitt- eller liggplats.

Kolla tågtider

Deutsche Bahns sajt bahn.de är suverän när det gäller att kolla tågtider över hela Europa. Ladda också ner Interrail Europas app Rail Planner till mobilen, där du kan kolla tågtider i offlineläge och se hur långt det är till närmaste tågstation.

Äta

Le Train Bleu, en trappa upp på Gare de Lyon i Paris (le-train-bleu.com), öppet dagligen 7.30–22. Världens stiligaste järnvägsrestaurang. Och maten är i toppklass. Ät rejäl frukost, lunch eller middag. Eller sjunk ner i de blå skinnfåtöljerna i baren och sippa på en drink och ät något litet.

Antico Caffé San Marco, Via Cesare Battisti 18, Trieste, öppet dagligen från gryning till midnatt. Klassiskt wienerkafé som serverat allt från frukost till sängfösare ända sedan 1914. Var länge samlingsplats för Centraleuropas intellektuella. Sedan fyra år skinande nyrenoverat och kompletterat med bokaffär.

Orient Express Café, Sirkecistationen på europeiska sidan i Istanbul (orientexpressrestaurant.net). Tågrestaurang av klassiskt snitt med gamla affischer för Orientexpressen och fotografier av Agatha Christie och skådespelarna i de olika filmatiseringarna av hennes klassiska tågdeckare.

Mythos, Haydarpasistationen på asiatiska sidan i Istanbul, öppet dagligen 12–01. Järnvägskrog med stort utbud av turkiska läckerheter, bland annat ett brett utbud av meze (smårätter).

Bo

Vid resans början: Hotel Terminus Lyon, 19 Boulevard Diderot, Paris (hotelterminuslyon.com). Trestjärnigt klassiskt järnvägshotell med utsikt över Gare de Lyons Big Ben-lika klockstapel. Dubbelrum från 500 kr/natt.

Vid resans slut: Pera Palace, Mesrutiyet Caddesi 52 (jumeirah.com). Hotellet där Agatha Christies bok Mordet på Orientexpressen börjar. Deckarförfattarens favoritrum är idag museum. Byggdes för att husera passagerare på det klassiska tåget och stod klart 1892. Renoverades och öppnade på nytt 2010. Dubbelrum från 1 500 kr/natt.

Orientexpressen – tidsaxel

1883

Den ursprungliga sträckningen går från Paris via München och Wien till Giurgiu i Rumänien. Därifrån åker passagerarna båt över Donau till Ruse i Bulgarien, där de fortsätter med tåg till Varna för vidare färd med färja på Svarta havet till Istanbul.

1885

Nu börjar man köra tåg från Paris via Budapest och Belgrad till Nis i södra Serbien, där man fick åka hästtransport till bulgariska Plovdiv, för att gå på tåget till Istanbul.

 

1918

Trafiken återupptas efter fyra års stopp på grund av första världskriget. 

1919

Tunneln under Simplonpasset öppnas och tåget – som nu kallas Simplon-Orientexpress – börjar också köra en sydligare sträckning via Milano, Venedig och Trieste, den väg som Vagabonds utsända tog.

1930-talet

Tågets höjdpunkt med tre parallella förbindelser: klassiska Orient-expressen, Simplon-Orientexpress och Aarlberg-Orientexpress via Zürich och Innsbruck. Nu grundläggs tågets rykte med komfort, lyx och restaurangvagnar som var kända för kökets höga kvalitet, vilket lockar kungligheter, diplomater och affärsmän. Tåget har sovvagnar som går ända från Calais vilket gör att det går att åka utan byte mellan den europeiska kontinentens båda ytterkanter.

1939–45

Trafiken ligger nere på grund av andra världskriget.

1962

Två av linjerna läggs ner, bara Simplon-Orientexpress körs vidare.

1977

19 maj körs sista ordinarie Orientexpressen Paris–Istanbul.

2009

Nattåget Strasbourg–Wien, som adopterat namnet Orientexpressen, läggs ner.