• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så tar du tåget till Europas skidbackar – 10 favoriter

    Att man kan ta tåget till Åre känner de flesta till. Men visste du att du också kan resa på räls till liftarna i Härjedalsfjällen, polska Tatrabergen och Alperna? Varsågod, en guide för dig som vill ta tåget till skidbacken i vinter.

    Så tar du tåget till Europas skidbackar – 10 favoriter
    Vill du åka skidor men skippa flyget? Här är guiden till Europas skidbackar via rälsen. Foto: GettyImages

    Tåg tar längre tid, men hem kommer du med garanterat fler minnesvärda upplevelser. Dessutom går tåget i flera fall ända fram till skidorten och du slipper säkerhetskontroller och lång busstransfer från avlägsna flygplatser. Och så är det, till skillnad från på flyget, alltid gratis att ta med sig skidorna på tåget.

    Att ta tåget söderut till Alperna innebär flera byten. Men det kan ändå bli en ganska bekväm resa. Bor du i södra Sverige tar du dig faktiskt ner till Alperna på en enda dag. Kommer du från Mellansverige eller längre norrifrån kan du antingen ta nattåget Stockholm–Malmö – eller åka dagtåg till Hamburg och där hoppa på österrikiska tågbolaget ÖBB:s nattåg (Nightjet) till Innsbruck eller Basel. Ett alternativ är att övernatta på hotell i Hamburg och få en kväll i den tyska storstaden på köpet och fortsätta resan nästa morgon.

    För de flesta resor söderut blir det billigast med ett Interrailkort, som är gratis för barn till och med 11 år. Men inte alltid. Kolla därför först biljettpriserna på Deutsche Bahns hemsida (bahn.de). Nattågen från Hamburg söderut kan du boka både på DB:s och österrikiska tågbolaget ÖBB (oebb.at).

    Hjälp att boka platser på samtliga tåg i Europa kan du annars få av Tågbokningen (tagbokningen.se). Men reservationer och biljetter ner till Köpenhamn köper du enklast och billigast direkt från SJ (sj.se) och Snälltåget (snalltaget.se).

    Tyskland

    1. Garmisch- Partenkirchen

    Det blå tåget kör mellan Garmisch-Partenkirchen och Grainau, där du tar linbanan upp på Zugspitze. Foto: GettyImages

    Tysklands längsta backe. Foto: GettyImages

    Består av två traditionella byar som mer eller mindre vuxit ihop. Är förmodligen Sveriges närmaste alpskidort, eftersom tåget hit från södra Sverige klaras av smidigt på en enda dag. Med alpmått mätt ingen gigant, men ändå: Här hittar du Tysklands högsta topp – Zugspitze, 2 962 meter – med makalös utsikt. Därtill 17 liftar som tar dig upp på 3 berg och nedför sammanlagt 6 mil pister.

    Vid foten av bergen ligger natursköna Eibsee, enligt många Bayerns vackraste sjö, som omsluts av en 7 kilometer lång vandringsled som är öppen även vintertid. Ta en runda och avsluta vandringen med knödellunch eller ett glas hett glühwein på Eibsee Pavillon.

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–München respektive München–Garmisch- Partenkirchen.

    Antal byten från Köpenhamn: 2.

    Total restid inklusive byten: Från knappt 14 tim.

    Kombinera med: Skidorten Innsbruck söderut och storstaden München norrut. Båda ligger knappt 1,5 timmars tågresa bort.

    Österrike

    2. Badgastein

    Från toppen av Stubnerkogel är det gott om backar att välja mellan. Foto: GettyImages

    En anrik kurort med termalbad och hotell i neoklassicistisk la belle époque-stil. Badgastein är väldigt mycket Centraleuropa för pengarna, med klassisk arkitektur och tidlös atmosfär. Några av de hundra år gamla palatshotellen i stan för tankarna till Wes Andersons film Budapest Hotel. De senaste decennierna har svenska Alpresor etablerat sig i stan, vilket lett till att Badgastein idag är ett större resmål för svenskar än den österrikiska huvudstaden.

    Skidåkningen är dessutom i toppklass. 20 mil pister i själva Badgastein – och totalt 76 mil i det vidsträckta skidområdet Ski Amadé som skidorten är en del av. Efter en dag i backen beger man sig mer än gärna till Felsenthermebad med sina pooler med naturligt uppvärmda vatten och bastur med alputsikt.

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–München respektive München–Badgastein (alternativt ÖBB:s nattåg Hamburg–Rosenheim).

    Antal byten från Köpenhamn: 2.

    Total restid inklusive byten: Från 15 tim.

    Kombinera med: Mozarts födelsestad Salzburg. Missa inte klosterbryggeriet Augustiner Bräu. Tåg dit varannan timme (restid 1,5 timme).

    Österrike

    3. Innsbruck

    Innsbruck är den perfekta kombon
    av stad och berg. Foto: Unsplash

    Mer en riktig stad än en skidort. Här finns såväl urban atmosfär med affärsgallerior, vinbarer, spårvagnar, kaféer och krogar som vindlande vandringsstigar och snöiga pister. Innsbruck med sina 140 000 invånare är svaret på frågan hur man kombinerar myllrande stadsliv med skidåkning i bergen.

    Du kan ta bergståget och kabinbanan från stadens centrum upp i Karwendelbergen och bara några minuter efter att du stått mitt i brusande stadsliv kliva ut på en platå på 2 334 meters höjd på berget Nordkette. Därifrån kastar du dig utför på skidorna. Eller så tar du skidbussen från Innsbruck till Patscherkofel, Axamer Lizum, Muttereralm, Kühtai eller Rangger Köpfl. Du kan alltså uppleva ett nytt skidområde om dagen i en veckas tid. Det finns liftkort som gäller i alla liftar i hela regionen. 

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Innsbruck (ÖBB:s nattåg).

    Antal byten från Köpenhamn: 1.

    Total restid inklusive byten: Från 15 tim.

    Kombinera med: Besök i Zillertal med Hintertuxglaciären (med sommarskidåkning) eller i Ötztal med klassiska skidorten Sölden. Du tar dig till båda dalarna på drygt 1 timme med en kombination av tåg och buss.

    Schweiz

    4. Zermatt

    Bilfritt. Bara den eldrivna lokalbussen rullar på bygatorna. Foto: GettyImages

    Skönheten i Zermatt har en förmåga att totalt ta andan ur besökaren. Ständigt har du Europas mest ikoniska berg Matterhorn i blickfånget. Upp på berget Gornergrat kan du åka tåg hela vägen upp och stiga av på Europas näst högsta järnvägsstation (bara den upp på berget Jungfrau i Interlaken är högre). Eller så tar du linbanan och kabinbanan upp till 3 883 höga Klein Matterhorn. Du får i båda fallen långa sköna utförslöpor som passar även nybörjaren. 

    Dessutom hänger skidsystemet samman med det i italienska Cervinia. Skaffa liftkort som omfattar en eller par skiddagar även i Italien. Då får du inte bara oändligt med backar att utforska, utan får också njuta av maten på den italienska sidan – som är dubbelt så bra och hälften så dyr som i Schweiz.

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Basel (ÖBB:s nattåg), Basel–Visp respektive Visp–Zermatt.

    Antal byten från Köpenhamn: 3.

    Total restid inklusive byten: Från 20 tim 30 min.

    Kombinera med: Hoppa på Glaciärexpressen och ta en tur österut på rälsen som ibland går ovan molnen.

    Schweiz

    5. Arosa-Lenzerheide

    Bergståget går ända fram till Arosa. Foto: GettyImages

    Jag är väldigt förtjust i Arosa. Det röda tåget slingrar sig upp genom dalen från staden Chur i dalen och stannar mittemot kabinbanans dalstation mitt i byn. Det är ett ganska litet men mysigt skidområde, som sedan några år har blivit betydligt större tack vare den nya linbanan över till Lenzerheide i dalen bredvid. Nu finns sammanlagt 22 mil pister.

    Redan 2006 blev byn Alpernas första klimatneutrala skidort och är med i Alpine Pearls, en satsning på klimatsmarta bergsturismorter i flera alpländer.

    Här finns dessutom en hundraårig historia av alpturism med sanatorier och minnet av en tid med träskidor, skinnluvor och skidglasögon som ser ut som dagens simglasögon. 

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Basel (ÖBB:s nattåg), Basel–Chur respektive Chur–Arosa.

    Antal byten från Köpenhamn: 3.

    Total restid inklusive byten: Från 20 tim 30 min.

    Kombinera med: Låt skidorna stå en dag och gör en dagsutflykt med tåget på Rhätische Bahn till medeltida staden Chur, historietyngda Davos, fashionabla Sankt Moritz eller palmerna i italienska Tirano.

    Italien

    6. Val Gardena

    Sköna backar i Dolomiterna. Foto: GettyImages

    Det är något särskilt med italienska Alperna. I Val Gardena i italienska Sydtyrolen möts de nordliga och sydliga kulturerna. Lederhosen och dirndl möter Milanomode. Espresso och pasta möter knödel och skinkstek. Dolomiternas kalkstenstoppar är spektakulärt branta och vackra, men lugn – skidåkningen som erbjuds tar dig inte upp på de taggiga topparna. Du har dem hela tiden i blickfånget men glider runt och mellan dem i långa sköna utförslöpor.

    I dalen finns tre byar, Ortisei, Santa Cristina och Sëlva di Val Gardena, som binds samman med skidliftar. Med ett Dolomiti Superski-liftkort får du tillgång till skidåkning inte bara i Val Gardena, utan till totalt 464 skidliftar och 122 mil pist som sammanbinder tolv byar i angränsande dalar. För absoluta nybörjare finns inget bättre än Alpe de Siusi-området, och för alla som föredrar riktigt långa åk finns en backe i Ortisei som är en mil lång.

    Resa hit

    Resväg: Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Innsbruck (ÖBB:s nattåg) respektive Innsbruck–Ponte Gardena – och därifrån buss (20 min) till Ortisei, den första byn i dalen.

    Antal byten från Köpenhamn: 3.

    Total restid inklusive byten: Från 20 tim.

    Kombinera med: Gör ett stopp på vägen i Innsbruck eller fortsätt söderut med tåget till Garda vid Gardasjön – eller till Verona.

    Frankrike

    7. Chamonix

    En av få franska skidorter med tågförbindelse. Foto: GettyImages

    Chamonix är kungen av Alperna. I alla fall när det gäller utförsåkning. Dessutom en av få franska skidorter som du kan tåget till. Här finns fyra skidområden med alltifrån offpiståkning till snälla barnområden. Mest känt är Les Grands Montets med en toppstation på 3 275 meters höjd och en fallhöjd på drygt 2 000 meter ner till Argentière.

    Därtill finns Brévent med backar i soligt sydläge. Det systemet är sammanbyggt med La Flégère. Le Tour, som är beläget längst in i Chamonixdalen, har långa blå och röda pister på solsidan. Härifrån kan du skida ända ner till Vallorcine, nära den schweiziska gränsen.

    Resa hit

    Resväg: Det finns flera resvägar, men den snabbaste är Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Basel, Basel–Visp, Visp–Martigny, Martigny–Vallorcine respektive Vallorcine–Chamonix.

    Antal byten från Köpenhamn: 5.

    Total restid inklusive byten: Från 22 tim.

    Kombinera med: En skiddag i italienska Courmayeur, 50 minuters bussresa österut, på andra sidan Mont Blanc.

    Sverige

    8. Vemdalen

    Härjedalsfjällen är mjukt rundade. Backarna är barnvänliga. Foto: Skistar Vemdalen

    Att man kan ta Jämtlandståget till Åre och Duved vet de flesta. Men rälsen till Härjedalsfjällen är inte lika känd. Sedan ett par år tillbaka kan du ta tåget från Malmö och Stockholm direkt upp till backarna i Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna. Fast det är inte helt sant. Tåget stannar i Röjan, där gratis transferbussar väntar för den sista 20–30 minuter långa färden till skidorterna.

    Tack vare den relativt höga höjden, inlandsklimat och många snökanoner är området snösäkert. Skidorterna har tillsammans 55 nedfarter och 34 liftar, som ofta drar igång redan i november och körs april ut.

    Resa hit

    Resväg: Antingen Snälltåget från Malmö via Stockholm direkt till Röjan (körs kommande vintersäsong 21 december–12 april). Eller SJ till Mora eller Östersund och därifrån Inlandsbanan till Röjan.

    Antal byten med Snälltåget från Malmö och Stockholm (och alla stationer däremellan): 1.

    Total restid inklusive byten: Ca 17 tim från Malmö, ca 10 tim från Stockholm.

    Kombinera med: Ett besök i mysiga norska småstaden Röros, 16 mil från Vemdalen.

    Polen

    9. Zakopane

    Den polska skidorten Zakopane, bara nio mil från Kraków. Foto: GettyImages

    Zakopane nära gränsen mot Slovakien i Tatrabergen är Polens största skidort. Skön atmosfär, traditionella trähus och en historia som rekreationsort för konstnärer och författare har gett skidorten epitet "Sankt Moritz i öst". Fast minus lyxen, får man tillägga. Robust och enkelt, men snösäkert, billiga liftkort och låga priser på mat och boende gör Zakopane till ett attraktivt budgetalternativ.

    Inte lika storslaget som Alperna, men ändå. Byn ligger på 900 meters höjd och är omgiven av 2 500 meter höga berg. Här finns 20 liftar och backar med en fallhöjd på drygt 900 meter.  

    Resa hit

    Resväg: Färja Karlskrona–Gdynia och sedan tåg Gdynia–Kraków respektive Kraków–Zakopane.

    Antal byten från Karlskrona: 2.

    Total restid inklusive byten: Ca 25 tim inklusive färjan från Karlskrona.

    Kombinera med: Kraków, ca 9 mil bort. En resa som tar 4 timmar med buss eller tåg.

    Norge

    10. Narvik

    Skidåkning med utsikt över blått öppet hav i Narvik. Foto: Fredrik Schenholm

    Ett brant skidberg, en riktig stad vid foten av berget och utsikt över såväl fjälltoppar som Atlanten. Här står du på skidorna på kall snö och har samtidigt utsikt över det blå havet där isen aldrig lägger sig. Det låter som en magisk kombination. Men den är fullt möjlig att få uppleva om du tar tåget till Narvik. På gångavstånd från stationen, vandrarhemmen och hotellen börjar Narviksfjällets liftsystem som tar dig upp på drygt tusen meters höjd. Här finns 14 backar, 6 liftar och en fallhöjd på 880 meter.

    Men det är en sak du måste tänka på: Fram till februari är det beckmörkt här uppe i Arktis. Bästa tiden för att åka skidor i dagsljus i Narvik är därför mars till maj. Från en bit in i april och framåt går solen aldrig riktigt ner.

    Resa hit

    Resväg: Arctic Circle Train går varje kväll sedan 1936 Stockholm–Narvik.

    Antal byten från Stockholm: 0 (från Malmö och Göteborg 1 byte).

    Total restid inklusive byten: 18 tim 43 min från Stockholm.

    Kombinera med: En utflykt till Svolvær i Lofoten (3 timmars bussresa) eller skidbackarna i svenska Riksgränsen (48 minuters tågresa).

    Tåg till backen! Foto: Christian Kruse

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!