Norge i ett nötskal

Sportlov på norskt vis

2016-02-23 22:20 Kommentera
Kategori: fjällen, fjällvett, längdskidor, skidsäsong, sportlov

Norskt sportlov sker i fjällen.

Fjäll, skidor, matpakke, värmestuga med obligatoriskt våffel-, bulle-, och varm-choklad-köp, hytte med vedspis - det sammanfattar det norska sportlovet. Att åka längdskidor är så intuitivt för norrmän att det heter "gå på tur" som vilken promenad som helst, men att "gå på tur" i de norska fjällen är inte riktigt samma sak som att åka i skidor i de svenska skogarna, har jag fått lära mig.

Så vackert, men så bittert kallt.
Det ser varmt ut i solen, men medan den här bilden togs höll jag på att förfrysa fingrarna.

De över 50 år gamla norska fjällreglerna har nyligen uppdaterats, men för mig är nyckeln till överlevnad här handvärmare (sådana som man stoppar in i vantarna), extra vantar, köldsalva i ansiktet, vindsäker jacka, rånarluva och en pålitlig guide. Den varma solen i dalen hjälper ingenting när vinden blåser 10 meter i sekunden några meter högre upp. Men hur mycket jag än känner mig som en hårdnackad, äventyrande upptäcktsresande när jag trycker mig framåt centimeter för centimeter i isvinden tas jag alltid ner på jorden när en familj med fem- och treåringar plötsligt susar förbi. De föds tydligen med skidor, norrmännen.

2016-02-23 22:20 Kommentera
Kategori: fjällen, fjällvett, längdskidor, skidsäsong, sportlov

Norskt nytt år

2016-01-03 10:19 Kommentera
Kategori: fjällen, Geilo, längdskidor, Norge, nyår, pinnekjøtt, skidsemester, skidsäsong, skidåkning, Ustaoset

Det mest sociala du kan göra i Norge på nyår är att ta dig till en stuga i fjällen. Det är visserligen i vildmarken - men allt annat än öde. På Ustaoset, som ligger mellan Oslo och Bergen verkar det som att alla känner alla och det hejas till höger och vänster när du är ute på skidtur. Ett norskt nyår innebär i min erfarenhet:

1. Pinnekjøtt - ett heligt urnorskt koncept

1. Äta pinnekjøtt till middag på nyår. Pinnekjøtt är i princip som revbensspjäll av lamm. Det äts UTESLUTANDE med kålrabi-mos och kokad potatis och annat är inte diskuterbart. Förslaget om en sallad vid sidan som jag tog upp förra året har fnysts åt, skrattats åt och varit provocerande för utan undantag varenda norrman jag nämnt det för.

Pinnekjøttets tillbehör: kålrabi-mos.
Pinnekjøtt, kålrabi-mos, potatis och fettsås - endast så ska pinnekjøtt ätas.

2. Gå en tur på skidor
Det bästa med nyår på fjället är skidåkningen! Om du "gått en tur på ski" under dagen är blir årets sista dag toppen oavsett hur den hypade nyårsfesten blir.

Så världsvan ser jag ut på skidor

3. Köpa och se på fyrverkerier
Lika universalt som det låter. Det snålas inte på fjället - nästan varenda stuga vi kunde se bjöd på fina fyrverkerier. Och det är inte få stugor här uppe.

Utsikten mot Hallingskarvet

4. Transportsäkring
Planering av transport är viktigare här än någon annanstans. Det är inte självklart att stugan du firar nyår på ligger på gångbart avstånd från stugan du bor i. Inte heller att det finns taxi att tillgå denna attraktiva natt. Eller att vädret tillåter dig att köra även om du har bil och väljer att vara nykter. Eller att alla gäster kan sova över i stugan det firas i. Så efter att noga ha övervägt alla valen stod jag och mitt sällskap kvar med att:

a) åka hem mitt i natten på skidor
b) gå hem
c) försöka lifta med någon på vägen

Mitt sällskap valde snabbt bort a) med motiveringen att vi, med mina bristande skidkunskaper, inte skulle vara framme förrän i gryningen. Vi hade turen på vår sida och hittade till slut en aspirerande chaufför som, efter lite backande, fart-hämtande och rullande kunde köra oss nästan hela vägen hem. Tur för oss att han inte kunde köra hela, för när vi steg ur bilen väntande:

4. Norrsken
BONUS som knappast är självklar - men mitt år började med att jag såg norrsken för första gången. Väldigt svagt, men fortfarande flackande grönaktiga strålar i himlen. Magiskt.

På fjället kan det bli upp mot 30 minusgrader, men -15 är den lägsta temperaturen jag upplevt denna gång.

2016-01-03 10:19 Kommentera

Skidsemestern från helvetet

2015-12-30 18:02 Kommentera
Kategori: alperna, Engelberg, idiot, Schweiz, semester, Ski Lodge Engelberg, skidsemester, skidsäsong, skidåkning, snowboard, snö, svenskar, vinter, vinterparadis

Vackra fantastiska Engelberg. En resa som började dåligt.

Den romantiska get-away-till-alperna-resan börjar med att vi står i rulltrappan på väg till tåget. Och där! Kommer en man som har bråttom. Eller en fuckings idiot skulle man kunna säga. Stöter till brädan och knuffar till mig (jag som redan gjort plats med min snowboard på ena sidan) så att jag skriker till. Vänder inte ens på huvudet. Mer ser vi inte av honom.

På tåget ser jag vad som faktiskt skett med brädan. Hela stålkanten har böjts och rivits av. Varken jag eller mitt resesällskap förstår hur det gått till. Men helt kvaddad är den.

Under hela resan sörjer jag brädan. Det var den bästa brädan. Och vad mer var, det var min kompis bräda jag lånat. Hon älskade den kanske ännu mer än jag.

På vägen från Luzern till Engelberg. Det är enkelt att ta sig hit - flyg till Zürich och sedan tåg i cirka två timmar från flygplatsen till Engelberg med ett byte i Luzern. Det lilla jag såg innan det blev mörkt var väldigt vackert.
Tågstationen i Engelberg ligger mitt i stan, och cirka tio minuter till fots från liftarna. Det går bussar regelbundet.

Väl framme i vackra Engelberg i Schweiz checkar vi in på Ski Lodge Engelberg. Det ligger mittemot tågstationen, perfekt läge när du kommer fram släpandes på skidutrustning. Personalen är jättetrevlig, rummet är jättemysigt, och maten är helt fantastiskt underbart god. Och den hippa baren är jättehögljudd. Fortfarande när jag, lättstörd som den suraste gubben, ska sova.

Jag vrider och vänder på mig. Blir mer och mer irriterad. Är det bara festprissarna det tas hänsyn till här? Går till sist ner och säger till. "Gud, klart vi ska sänka!" säger den supertrevliga personalen, som också är svensk. Men hon visste ju inte att jag behöver FULLKOMLIG tystnad när jag ska sova. Om jag hör vinden vina svagt behöver jag öronproppar.

Uttröttad och irriterad börjar jag således den första dagen på den romantiska skidsemestern med att säga ryta "JAG VILL UT!" till den trevliga personalen. Går sedan ut på jakt efter en bräda, och konstaterar att det finns en (1!) snowboardshop i hela Engelberg (däremot 17 skidbutiker) där mannen säger "ledsen, men det är ingen som åker freestyle längre, och vi har inga sådana brädor här. För det finns INGEN som frågar efter det". Kul att få känna sig så speciell.

Jag får en bräda jag är halvnöjd med och när jag äntligen står i kön till liften håller jag på att sprängas när ett kinesiskt par försiktigt tränger sig före. Argt trycker jag ut dem och in mig själv.

Engelberg från liften

Ute i backen förvandlas den tragiska skidsemestern till slut till en fantastiskt fin alpresa. Engelbergs vyer är otroliga, och förutom att det är lite stenar här och där i backen så här i december kan vi inte klaga på förhållandena. Under vardagarna är det bara vi, kinesiska turistgrupper och några skidskolegrupper i lifterna och ännu färre i backarna (räkna bort kineserna).

När vi kommer tillbaka till hotellet har de ordnat det absolut tystaste rummet åt oss (det är verkligen knäpptyst och enda anledningen till att jag fortfarande behöver öronproppar är att mitt sällskap andas), en fin fruktskål med nötter och choklad som plåster på såren och alla är så otroligt genuint trevliga att jag inte ens blir irriterad på att jag landat i en svensk-koloni trots att jag tagit mig utomlands, som jag brukar bli.

Utsikten från toppen
Aktiviteter på toppen - på "Klein Titlis", den högsta toppen i skidområdet, kan du gå på Europas högst belagda hängbro och ta bilder av utsikten (det var hit alla kineser alla ville).
Från hängbron och ner i underjorden för att komma tillbaka till skidliften.

Till skillnad från allt annat i Engelberg (förutom ett kaffe-rosteri) är Ski Lodge hippt och modernt. Och det är, såklart, för att det drivs av svenskar (precis som kafferosteriet).

Resten av Engelberg är jättefint, men också ur-schweiziskt. När valet blev att hänga med gamla schweizare på tomma caféer eller att hänga på den hippaste (och kanske enda) after-skin med den bästa ölen fick jag ge upp mitt sökande efter lokalbefolkningen.

Och istället för att äta schweizisk husmanskost som raclette, som i och för sig har sin charm, har vi hittat den bästa maten i stan (lagad av några som borde utmana det svenska kocklandslaget) på Ski Lodge, till samma eller lägre pris. Vi har beställt tre-rätters-middag som del av boendet, och det är, som mitt sällskap kallar det, "en kulinarisk upplevelse" varje kväll. Jag kan nästan åka tillbaka bara för maten.

Och personalen är helt fantastiskt trevlig. Troligtvis för att de bor i paradiset. Och för att de är svenskar.

Tråkig bräd-attityd och dålig start till trots, Engelberg har jag redan lust att åka tillbaka till. Och för party poopers som jag: sen fest verkar det inte vara mer än på helgerna, och det finns tysta rum även på Ski Lodge.

2015-12-30 18:02 Kommentera

Norska alper

2015-04-06 18:00 Kommentera
Kategori: alperna, Norge, skidsäsong, skidåkning, Strandafjellet

Strandafjellet med fjordarna runt om är vackrare än alperna
Utsikten från stugan som låg precis vid foten av backen
Strandafjellets toppar

Det var min kompis Hanna som fått nys om detta gömda skidparadis i Norge och drog med oss hit. Vi kunde inte fått en bättre påsk i fjällen med strålande väder, nysnö och puder varje dag, höga berg och knappt någon kö till liftarna! Strandafjellet måste vara den bästa alpina skidåkningen i hela Norge.

Kanske är det så okänt för att det är lite komplicerat att komma hit. Den som inte vill köra i tio timmar från Oslo måste ta flyget till Ålesund och sedan buss från Ålesund till Stranda.

För den som vill parta loss på afterskien är det kanske också det sista stället man bör vara på - här stänger barerna klockan fem förutom det lilla tipi-tältet där det lokala bandet spelar ute i kylan fram till klockan 18. Det närmaste vi kom en fest var Geni-spelandet på lördagskvällen ("det är ju trots allt lördag!") och alla andra kvällar gick vi och la oss klockan nio. 5000 höjdmeter om dagen i nysnö är tydligen nära den yttersta gränsen av vad min kropp klarar av.

2015-04-06 18:00 Kommentera
Kategori: alperna, Norge, skidsäsong, skidåkning, Strandafjellet

Hej Vintersäsong!

2014-11-08 23:25 Kommentera
Kategori: Lyngsalpene, Norge, skidsäsong, Sunnmørsalpene, Supervention, vinter, vinterparadis

Norge är ett skidparadis och att säsongen nalkas börjar märkas på alla håll.
Igår föll den första snön och denna helg är det skidmässa i Lillestrøm utanför Oslo. Efter en timmes bilkö kom vi fram till Ski-expo och board-expo där alla skidbutiker i Norge samlats för att lura folk att köpa saker till påhittade rabatter. Vi gick på det. I detta land där det känns som att allt kostar flera tusen blir jag eld och lågor över att kunna köpa handskar för "bara" några hundralappar.

Shoppingslystna och glada gick vi förbi Field Productions bås som visade skid-dokumentären Supervention som gjordes förra året. Filmen är fantastiskt vacker med helt galna människor i som utför sportsliga underverk. Jag undrar alltid varför vi andra bara går runt och gör vardagliga saker när man faktiskt skulle kunna spendera sitt liv på jordens vackraste ställen med ständig adrenalin-rush. Men av alla ställen de filmat (Nya Zeeland, Kanada, Alaska) är faktiskt de norska bergen de mest fantastiska. Tänk att vi bor så nära paradiset. Sunnmørsalpene och Lyngsalpene står högt på reslistan.

2014-11-08 23:25 Kommentera

Anonym 1057764695

Landet där helgaktiviteten alltid är hyttetur, lunchmackan och North Face-väskan är dominerande religioner, det råder fullständig matvarukommunism och som förargligt nog fick Skandinaviens vackraste vyer. Jag har flyttat hit intet ont anandes om att vårt kära grannland inte är att förväxla med Sverige.

Webbfrågan

• Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842