Weekendbloggen

All inclusive gynnar ingen

2014-08-20 11:51 30 kommentarer
Kategori: Grekland

192805_10150249614080906_2384496_o.jpg

All inclusive gynnar ingen av dem som drabbats hårdast av krisen, dem du möter varje dag under din semester, inga andra än dig själv och hotellägaren.

Det är lätt att få för sig att Greklandskrisen sopats under mattan och att medborgarna nu kommit upp i sin normala konsumtionsnivå igen. De flesta stora resebolagen rapporterar om markanta ökningar i antalet sålda Greklandsresor under 2014. Ving berättar om ett bokningsläge som ökat med hela 50% sedan förra året och Grekland som den absoluta toppdestinationen under sommaren 2014, researrangören Apollo har utökat Greklandsutbudet med 20%.

Så nu är det löst då, nu kan vi slå oss för bröstet och med stolthet känna att vi faktiskt bidragit till att ta Grekland och Grekerna ur krisen.. HURRA!!

Men har vi egentligen reflekterat över vart vår semesterkassa går? Funderade du över vem det var som ägde hotellet som såg så mysig ut och som du bokade två veckor på Rhodos? Valde du bort halvpension och bufféfrukost på hotellet för att istället avnjuta den på en lokal restaurang i byn?

Förhoppningsvis har du lagt någon tanke bakom dina val och då får jag passa på att gratulera för när jag tänker semester så har jag väldigt sällan tänkt på till vem mina semesterpengar går. Jag har snarare försökt komma så billigt undan som möjligt eller försökt få till den bästa dealen och mest suttit och drömt mig iväg till lata dagar i någon sagomiljö eller spännande äventyr.

Jag läste en krönika häromdagen som speglar den verklighet som många Greker lever i, den som finns bakom den glada, bekymmerslösa semesterfasaden, den bild av Grekland vi får som kommer på besök en vecka eller två, äter några souvlaki, tar några drinkar vid poolkanten, bränner oss i solen och köper souvenirer till överpriser.

Kajsa Ekis Ekman heter journalisten som skrivit krönikan som speglar verklighetens Grekland då oktobervindarna kommit tillbaka, då vi svenskar sedan länge hemkomna, kryper upp i soffan med en filt och en kopp te för att minnas semestern och se bilder från den bekymmerslösa semesterfasaden. För semesterfasaden gör sig bättre på bild än den krassa verkligheten..

Så om du tror att du med din vecka på Rhodos, Vings "all inclusive", gjort Greklands ekonomi en tjänst tycker jag att du ska läsa vad Kajsa skriver och sen återkomma till mig, för det här är vad du borde ha gjort.

1. Se till att hotellet du bokar är familjeägt och absolut inte ingår i någon kedja!

2. Skippa alla mat- och dryckespaket och gå ut och ät istället, alternativt, gå till den lokala marknaden, köp dina råvaror där och tillaga dem själv!!

3. Åk inte på några guidade turer, hyr en bil på plats av en lokal biluthyrare (se dock till att du är fullt försäkrad). Läs även inlägget om Goldcar rentals för att undvika fällor!! Lär känna lokalbefolkningen och be dem guida dig mot en drickspeng. Alternativt, om du nu inte orkar köra själv, se till att din guide eller ditt guideföretag har hållbarhet som företagspolicy.

4. Konsumera mycket, köp av lokala näringsidkare.. men lyxkonsumera inte. Det vill säga, beställ inte mer mat än du orkar med, även om du betalar för den, arbetskostnaden, transportkostnaden och tillverkningsprocessen kostar mer i tid, energi och naturresurser än vad du ger för den färdiga maten på tallriken.

5. Vill du se djur- och natur, gå på en park, åka på delfinsafari eller se vattensköldpaddorna kläckas på Zakynthos? Se till att donera en slant (se det som dricks) till de organisationer som arbetar för att bevara djuren i sin naturliga miljö!! Gå absolut INTE på zoo eller andra tillställningar med djur i fångenskap.

6. FRÅGA!! Be hotellet/restaurangen/butiken berätta om vilka anställningspolicys de har, om arbetstider, försäkringar och löner. Fråga vilka som arbetar där, kanske är det en hel familj där ingen tar ut lön?

7. DRICKSA!! Standarden är ca 10% men kom igen, du har råd med mer!!

I Grekland har krisen redan kommit och sköljt över medborgarna som en ice-bucket challenge.. självmorden har ökat, lönerna har sänkts drastiskt, jobben har försvunnit, pensionerna näst intill detsamma, skatterna höjts till absurda summor.. men Grekland vet vad som finns att vänta, sakta men säkert håller isvattnet på att rinna av och längre fram, om än långt fram kommer kläderna sakta att börja torka.. det till skillnad från Italien och Spanien där den begynnande krisen hänger som ett tungt löfte över medborgarna.

Så oavsett vart din resa gått eller vart du ska nästa gång, promota, dela, berätta för dina vänner och alla du känner om vad du sett och upplevt, ta med dig semestern och de människor du träffat hem och få dina vänner att förstå vikten av hållbarhet.. för det är först när majoriteten börjat implementera hållbarhetstänket som vi gör skillnad!!

2014-08-20 11:51 30 kommentarer
Kategori: Grekland

Sofia Sofroniadou

Sofia är journalist och mediaproducent och har arbetat på flera av Sveriges stora mediehus. På Vagabond.se driver Sofia Weekendbloggen där hon tipsar om sina favoriter på hemmaplan och runt om i världen och i resemagasinet Vagabond dyker hon upp som frilansskribent. Själv beskriver hon sig som en rastlös och ojordad tänkare och bjuder gärna sin omgivning på ett gott skratt!

Blogroll

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842