Annons
Annons
Slingrande väg mellan öar i havet.

Följ med Vagabonds chefredaktör på en familjevänlig roadtrip med elbil. Foto: Getty Images

Norge

Roadtrip bland fjordar och berg i Norge

Norge rankas som ett av världens vackraste länder. Trots det är landet okänt för många svenskar. Hög tid att ändra på, tycker Vagabonds chefredaktör som drog på en eldriven roadtrip bland fjordar, berg och vattenfall.

Text: Fredrik Brändström • 2023-10-02 Uppdaterad 2023-10-04

Dag 1: Stockholm–Falun

En solig julieftermiddag är det äntligen dags. Bilen är packad, batteriet laddat och peppen på topp! E18 mot Enköping ger inga direkta semestervibbar men snart stundar skönare nejder. Rutten vi valt har den norska Atlantkusten som mål, och på vägen dit hoppas vi få vårt lystmäte av berg, fjordar och vattenfall.

Syftet med vår roadtrip är 1) att utforska Norges natur och 2) att undersöka hur det funkar att göra en längre bilsemester med elbil. Norge rankas internationellt som ett riktigt bucketlist-resmål, men min känsla är att många svenskar har bättre koll på Spanien och Grekland än de har på grannlandet.

Vad gäller elbilar så är vi själva gröna på området och nojar till en början för att batteriet ska ta slut och vi ska bli strandsatta vid motorvägen. Men det går fort att komma in i tänket. Har man inte bråttom känns det inte heller så farligt att behöva pausa en knapp timme för att hinna ladda bilen.

Fredrik tog med sin familj på elbilsemester i Norge. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Ett par somrar i rad har vi tågluffat med familjen. Att semestra med elbil känns som ett liknande koncept. Det underlättar om man är lagd åt det nördiga hållet eftersom resan kräver en del planering och att man håller koll på ett gäng appar.

En fördel jämfört med tåg är flexibiliteten, att man kan ta sig vart man vill och när man vill. Men även att man inte behöver tänka på att slimma packningen. Bagageutrymmet på vår Volkswagen ID Buzz är på över tusen liter, så vi har slängt in allt som kan tänkas behövas för en dryg vecka, som campingutrustning och en låda med matbasvaror.

Att inte vara beroende av att bo på hotell eller att behöva äta alla måltider på restaurang håller nere resekostnaderna, särskilt i Norge där det är väldigt dyrt att äta ute. Man ryms till och med att sova två personer i bilen om det skulle behövas.

Läs också: Roadtrip med elbil i Europa – experten tipsar

Bo: Kopparstugan. Mysigt bed & breakfast i Faluns gamla delar. Hjälpsamma värdar och personlig service. | Se: Falu Gruva. Världsarvsklassat industriarv. För the full experience, ta en tur 67 meter ner under jorden, 270 kr för vuxen.

Karta över roadtrip i Sverige och Norge.

Dag 2: Falun–Idre

Norge i all ära, men Dalarna är nog så vackert, och inget man bara vill hasta igenom. En mil utanför Falun glänser Sundborn som en faluröd sinnebild av svensk högsommar. Byn är mest känd för gården där konstnärerna Carl och Karin Larsson bodde, men är en liten sevärdhet i sig. Efter en guidad tur i Larsson-gården tar vi ett dopp i sjön som ligger precis nedanför Sundborns kyrka. Ytterligare ett bad- och glasstopp blir det i Rättvik, som med sin långa badbrygga och sommarstadskänsla känns som Dalarnas svar på Santa Monica i Kalifornien.

Ikväll har vi inget boende bokat utan planerar att tälta. Efter att ha varit inne och vänt på en camping i Idre bestämmer vi oss för att åka tillbaka ett par kilometer, vi såg ju så fina rastplatser alldeles bredvid vägen. Varför betala 600 kronor (för två tält) på en trist camping när man kan bo naturskönt och avskilt och bara pröjsa 60 kronor för en övernattning (via swish som finns på en anslagstavla)? Att slå upp tälten, blåsa upp luftmadrasser och fixa middag på trangiaköket tar merparten av kvällen men det är ändå trivsamt. Vi avslutar med ett snabbt kvällsdopp i den närliggande forsen.

Sträcka: 26 mil. | Laddstopp: Bilmetro Mora. | Se: Carl Larsson-gården i Sundborn. Guidad visning tar en timme och kostar 240 kr för vuxna. | Äta:  Sjövillan. Perfekt för en lyxig långlunch nära Siljan och Rättviks centrum.

Läs också: Roadtrip i Dalarna – 35 tips på saker att göra

Lång grå brygga med vatten och strand.
Med sin långa badbrygga och sommarstadskänsla känns Rättvik lite som Dalarnas svar på Santa Monica i Kalifornien. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Dag 3: Idre–Hustadvika

Myrtallar, krumma björkar och enstaka renar kantar vägen när vi korsar gränsen. Än så länge är omgivningarna blygsamma och inte så annorlunda jämfört med Sverige. Men efter vi har passerat Oppdal förvandlas världen utanför bilfönstret plötsligt till en bildsatt symfoni av Edvard Grieg. Pastorala fjällhedar med betande kor kantar vägen och vi bjuds på otrolig utsikt över en djup ravin. Så plötsligt tar det stopp. Utanför byn Gjøra är vägen blockerad av en skylt. ”Vegen stengt” står det framför en improviserad avspärrning.

– Det har rasat stenar längre fram, vägen öppnar först imorgon klockan 12, säger en lastbilschaufför.

Läs också: 15 äventyr i Norge – stor guide till en aktiv semester

Grå hus intill en pir av stenar.
Hustadvika havhotell, ett ”home away from home” nära havet. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Med tanke på hur Norges geografi ser ut, med höga berg och snirkliga fjordar, får man nästan räkna med att sådant här kan hända. Det finns såklart ingen alternativ väg som går bredvid den avstängda utan vi måste köra tillbaka till Oppdal igen och ta en omväg via Dombås. Extrasvängen tar fem timmar längre än rutten vi hade planerat, men å andra sidan är det en sagolikt vacker sträcka där frodig mörk grönska möter karga berg och brusande älvar.

När vi korsar Dovrefjells högplatå blåser hårda sidovindar och snö syns en bit från vägen. Nere i Dombås äter vi en dyr och lättglömd middag på en av stadens få krogar medan bilen laddas. Norsk vägmat håller inte samma klass som landets naturupplevelser – än så länge.

Resten av kvällen fortsätter wow-utropen att dugga tätt inne i bilen. Reinheimen nationalparks bergväggar med porlande vattenfall får det mesta i hemma i Sverige att kännas blekt i jämförelse. När vi rullar in mot hotellet i Hustadvika som ska bli vårt hem i tre nätter har det nästan hunnit bli midnatt. Dimman ligger tät längs kusten och jag kliver ur bilen och inhalerar doften av tång. Har en känsla av att vi kommer trivas här!

Sträcka: 61 mil. | Laddstopp: Gulf Idre (mitt i byn), Burger King Oppdal, Ionity Dombås.

Läs också: Norges 15 läckraste boenden i naturen

Dag 4–6: Norska Atlantkusten

Efter gårdagens maratonkörning är det skönt att släppa fokus från Google Maps och elbilsappar för en stund. Bilen får en vilodag, men vi kör ett par kilometer bort till den långa Farsandsstranden där vi promenerar på fina kuststigar på strandängarna mot den lilla fyren på udden.

Farvattnen här ute tillhör de farligaste i Norge och många skepp har förlist längs den bedrägliga kustpassagen. Senast 2019 hamnade kryssningsfartyget Viking Sky i sjönöd utanför Hustadvika och passagerarna fick evakueras under stor dramatik.

Själv stormtrivs jag i den karga miljön. Det känns som ett ställe att åka till om man skulle få för sig att skriva en roman någon gång. Vår sjöstuga i Hustadvika har gräs på taket och tvärs över vägen finns en bastu med en badbrygga vilket gör att man kan ta ett dopp i alla väder. Vattnet är kallt, men friskt och härligt salt.

Litet brunt hus på en ö med vatten omkring.
Kusten är grund och full av små kobbar och skär. Här har många skepp förlist genom århundradena, farvattnen i Hustadvika är ökända. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Dagen därpå gör vi en tur på Atlanterhavsvegen som startar strax utanför Hustadvika. Kustvägen är med på många Norgebesökares bucketlistor och rastplatserna är fulla med husbilar och motorcyklister. Men till skillnad från så mycket annat i Norge känns vägen lite överskattad. Imponerande ingenjörskonst, absolut. De böljande broarna som slingrar sig fram över slätrakade kobbar har garanterat kostat åtskilliga oljemiljoner. Men jämfört med bergen och vidderna vi körde igenom dagarna tidigare så står sig Atlanterhavsvegen slätt.

Bo: Hustadvika Havhotell. Fint hotell precis vid havet, både stugor och vanliga rum. Bastu, god frukost och vackra omgivningar. Hotellet har egna elbilsladdare. | Se: Atlanterhavsvegen är utsedd till en av Norges nationella turistvägar. | Aktivitet: Gå upp på 500 meter höga berget Stemshesten och njut av solnedgången över Hustadvika.

Slingrande väg mellan öar och vatten.
Populära Atlanterhavsvegen är visserligen vacker, men något överskattad. Foto: Getty Images

Dag 7: Hustadvika – Ålesund

Berget Stemshesten vakar som en koloss över Hustadvika när vi rullar vidare mot Ålesund. På mobilen läser jag om sommarens värmebölja med 40–50 grader vid Medelhavet. Är glad att vi valde Norge som resmål denna sommar. Jag föredrar det karga och lite ruggiga, särskilt om alternativet är extrem hetta, och att man kan göra fysiska aktiviteter utan att behöva svettas floder. Dessutom känns Norge faktiskt exotiskt. Slås av det faktum att jag inte hört svenska en enda gång de senaste dagarna vid kusten. Däremot engelska, italienska, tyska.

Norge har ett grundmurat rykte som en dyr destination vilket troligen avskräckt en och annan svensk att åka hit. Men nu står dessutom valutan för ovanlighetens skull till vår favör. Att gå på kafé eller restaurang är fortfarande dyrt, men i övrigt är priserna relativt lika de där hemma.

Ett hett tips för Norge-besökaren är att boka boende med självhushåll eller camping/husbil där man har möjlighet att laga mat själv, och att satsa på några väl utvalda restaurangbesök. Att äta något fantastiskt gott för dyra pengar kan kännas meningsfullt, men att spendera tusenlappar på trist och ibland direkt dåligt lagad mat kan göra en på dåligt humör.

Kille i keps och grön tröja tittar ut över fjord.
Från toppen av berget Nesaksla har man fin utsikt. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Vi pausar i Åndalsnes, en vandringshubb där alla vi möter tycks vara kittade för en tur på fjället. Till Åndalsnes kan man även ta sig med tåg. Staden är slutstation på klassiska Raumabanan, en tågsträcka som räknas som en av världens vackraste.

Vi tar istället den nyinvigda Romsdalsgondolen upp på berget Nesaksla. Utsikten över fjorden är imponerande, trots molnen. Uppe på toppen vandrar vi ett par timmar på spångar och leder och avslutar med en god (och dyr) espresso på topprestaurangen Eggen.

Sträcka: 20 mil. | Aktivitet: Romsdalsgondolen. Tur och retur upp på berget kostar 1 350 NOK för en familj. Har man tid och spring i benen kan man gå ena vägen. | Äta: Molo Brew. Mikrobryggeri i Ålesunds hamn. Tyvärr har man anammat den trista trenden där man beställer mat via QR-kod. Men god mat och stort ölsortiment! | Bo: Hotel Noreg. Klassiskt hotell som funnits sedan 1954, fint läge mitt i centrala Ålesund. Gym, bastu och bra frukost.

Utsikt från gondol ner mot by, berg och fjord.
360 graders utsikt från Romsdalsgondolen. Foto: Fredrik Brändström/Frida Norre

Dag 8: Ålesund

Ålesund rankas ofta som en av Norges vackraste städer, en etablerad turistmetropol där kryssningsfartyg lägger till varje dag. Trots sin blygsamma storlek har staden en urban känsla, med ett bra utbud av restauranger och kultur. Efter en brand i början av 1900-talet byggdes Ålesund upp på nytt med byggnader i art noveau-arkitektur som speglar sig i kanalernas vatten.

När vi tar den populära vandringsstigen från stadsparken upp på berget Aksla och får fågelperspektiv påminner Ålesund nästan om Rio de Janeiro, eftersom staden är byggd på flera öar. Samtidigt ger de branta backarna, som karakteriserar delar av staden, en känsla av San Francisco.

På eftermiddagen tar vi bilen till Atlanterhavsparken strax utanför centrum, ett friluftsområde med badstränder och promenadstigar. Här tillbringar vi resten av dagen med att klättra bland klippor och besöka akvariet med pingviner, sälar och andra havsdjur. En hit, tycker barnen!

Aktivitet: Finns gott om fina vandringar utanför Ålesund, men en promenad upp på stadsberget Aksla hinner de flesta med. Fin utsikt från toppen. | Se: Atlanterhavsparken. Akvarium med både inomhus- och utomhusavdelning. Fokus på djurlivet i Atlanten och Nordsjön. 225 NOK för vuxna, barn 100 NOK. | Äta: 5 minuti. Familjär och autentisk italienare på gågatan Kongens gate. Bra pizza & pasta.

Dykare intill fiskar i vattnet.
Atlanterhavsparken med pingviner, sälar och andra havsdjur är en hit, tycker barnen. Foto: Getty Images

Dag 9: Ålesund–Hamar

– Måste vi stanna igen, vi såg ju precis ett vattenfall, klagar barnen i baksätet.

Förmågan att imponeras av omgivningarna har mattats av efter en veckas exponering för pampig natur. Men även om barnen klagar ibland, och trots att vi redan åkt sträckan på hitvägen är bilresan mellan Åndalsnes och Dombås en njutning. Det går inte fort och fartkamerorna är många men trafiken är begränsad och man kan stanna så fort man ser något fint – vilket man vill nästan hela tiden.

Vid ikoniska Trollveggen, Europas högsta lodräta bergvägg, hittar vi för första gången på resan en laddstolpe som faktiskt har vackra omgivningar. Annars är det standard att laddningen sker i anonyma köpcentrum eller bakom en snabbmatsrestaurang.

Efter Dombås kör vi söderut genom Gudbrandsdalen. Molntussar stryker längs den mörkgröna skogen och högt belägna bondgårdar balanserar på bergssluttningarna. Efter att ha passerat OS-kända Lillehammer stannar vi för natten i Hamar, som också höll i vissa av de olympiska tävlingarna 1994.

För att vara en liten stad har Hamar ett förvånansvärt livaktigt centrum där höjdpunkten är en food court med gatumat från såväl Haiti som Korea.

Sträcka: 42 mil. | Laddstopp: Ionity Trollveggen, Burger King Vinstra. | Bo: Scandic Hamar. Familjevänligt, egna elbilsladdare. | Äta: Matkvartalet i Hamar. Food court med gatumat från hela världen. Välj och vraka!

Familj sitter vid ett bord.
Matstopp på vägen hemåt. Foto: Fredrik Brändström

Dag 10: Hamar–Stockholm

Sista biten är ofrånkomligen en transportsträcka. Medan resan genom Dalarna och Norge kännetecknades av nyfikenhet och upptäckarlust karakteriseras slutspurten mest av hemlängtan. Dags för sammanfattning! Vi har kört 235 mil på en dryg vecka, och den sammanlagda kostnaden för att ladda bilen landar på totalt ca 4 300 svenska kronor.

Hade vi planerat lite bättre och laddat över natten oftare hade priset blivit lägre. ID Buzz är också stor och tung, hade vi haft en mindre elbil hade kostnaden sjunkit något. Hade vi kört ett dieselfordon som drar 0,6–0,7 liter per mil hade slutsumman landat på 3 400–4 000 svenska kronor räknat på dagens priser.

Att köra eldrivet är alltså inte nödvändigtvis det billigaste alternativet på en bilsemester – än så länge. Men tystnaden och det rena klimatsamvetet är värt mycket. Och minnena av alla berg, fjordar och vattenfall kommer vi att leva på länge!

Sträcka: 55 mil. | Laddstopp: Ionity Karlstad, Recharge McDonalds Hälla, Ionity Södertälje.

Klippor, hus och en övergiven båt vid vatten.
Vraket efter fartyget Sanda Sug, som kapsejsade under en orkan 1988, är en populär attraktion längs Atlanterhavsvegen. Foto: Getty Images

5 bra appar att ladda ner

A Better Routeplanner – beräknar körsträcka och tipsar om var man ska ladda längs vägen.

Norcamp – listar olika campingplatser längs vägarna i Norge.

Chargefinder – letar upp laddstationer över hela världen.

Ionity – växande nätverk av smidiga snabbladdare.

Mer Norway – vanlig laddare i Norge.

Utsikt över stad vid havet.
Ålesund har kallats för Norges vackraste stad och är ett populärt stopp för kryssningsfartyg. Foto: Getty Images

7 saker att tänka på när när du kör elbil i Norge

1. Ladda ner ett par laddningsappar för elbil och registrera ditt kontokort på dessa innan resan.

2. Se upp för fartkameror och håll hastighetsgränserna. Böterna är dryga i Norge och kamerorna många.

3. Försök använda laddpauserna till något vettigt, t ex äta lunch eller gå en promenad. En normal laddning med snabbladdare tar runt 30–40 minuter.

4. Sök efter snabbladdare på 150–300 kW. Allt annat tar för lång tid om du inte ska ladda över natten. Men om du har tid, välj en långsammare laddare, det är billigare.

5. Undersök om det finns möjlighet att ladda på eller nära boendet, många hotell har egna laddare.

6. Kika på restid snarare än antal kilometer när du använder Google Maps. I Norge tar allt längre tid på grund av landets geografi, och hastighetsgränsen är sällan över 80 km/tim. 7. Ladda bara till 80 procent eftersom de sista 20 procenten går väldigt långsamt även på snabbladdare. Det är dessutom skonsammare för batteriet


Fakta Volkswagen ID. Buzz

Hybrid av buss och personbil. | 5 sitsar. | Pris ca 650 000 kr. | 77 kWh batteri. | 1 122 liters bagageutrymme. | Räckvidd: Kör du 90 km/tim kommer du 35 mil på full laddning, kör du 110 km når du 25 mil på full laddning. | Sträcka: 23 mil. | Laddstopp: Recharge Mc Donalds Hedemora.


Läs också

Quiz: Hur mycket vet du om Norge?

Roadtrip med elbil i Europa – experten tipsar


Text: Fredrik Brändström • 2023-10-02
NorgeRestipsAktiv semesterReportageRoadtrip

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen