Ny studie visar att upp till 30 % av flygresenärer kan byta till nattåg. Foto: Getty Images
Fler väljer nattåget om biljetten blir billigare
Billigare biljetter och snabbare tåg får fler att välja nattåget framför flyget när de ska resa söderut i Europa, visar en ny studie från Chalmers.
Hur många resenärer har inte försökt boka tåg till Paris, Milano eller London, men gett upp sedan de upptäckt att bokningar som inkluderar olika tågbolag och med flera byten längs vägen är det samma som att bege sig in en snårig djungel. Och när man väl lyckats få till det upptäcker de att priset ofta, men inte alltid, är högre än för det direktflyg som erbjuds.
Men om priset sjönk och bokningen vore lika lätt som när man bokar en flygbiljett skulle alltså fler välja att resa på marken, visar studien som publicerats i tidskriften Tourism Management Perspectives och är gjord av tre Chalmersforskare: Riccardo Curtale, Jörgen Larsson och Jonas Nässén.
Pris och kortare restid är avgörande
Forskarna frågade 1 600 svenska flygresenärer om de kan tänka sig att byta ut flygresan mot nattåg när de ska till Centraleuropa. Att resa klimatsmart visade sig inte var ett av de viktigaste skälen för att välja bort flyget. Bara 24 procent svarade att de anser att miljöhänsyn är en viktig faktor. Det är priset som avgör: hela 77 procent svarar att det påverkar dem mest när de väljer transportsätt. Därefter, tycker flygresenärerna, att viktigast för byte av färdmedel är kortare restid (73 procent), färre eller inga byten (56 procent) och enklare tågbokning (43 procent).
– Men vi har studerat resenärernas nuvarande preferenser. Om några resenärer går före kan ju normen ändras snabbt, säger Jonas Nässén, en av forskarna bakom undersökningen.
Att det är billigt att flyga beror bland annat på att utrikesflyget är momsfritt och flygbränslet är skattebefriat. Snart kommer dock flygbolagen som trafikerar destinationer inom EU att tvingas köpa utsläppsrätter för att få släppa ut växthusgaser. I dag är utsläppsrätterna i princip gratis. Med den nya EU-lagen ska de gradvis börja kosta mer från och med 2024. Två år senare ska priset för att få släppa ut ha nått den beslutade maxnivån.
Läs även: Stor guide till Europas nattåg
Kommer kostsamma utsläppsrätter, som innebär dyrare flygbiljetter, att påverka resenärens val mellan tåg och flyg?
– Ja, det är ingen tvekan om att priset spelar stor roll. Men med fortsatta problem med internationella bokningar så kommer det ändå vara många av de som idag flyger som inte ens kommer att beakta tågalternativet, säger Jonas Nässén.
På sistone har medierna skrivit om resenärer som är missnöjda med gamla, slitna och dessutom dåligt städade nattåg mellan södra och norra Sverige. De som flyger möts oftast av en annan fräschör med splitternya plan som luktar som om de kom från fabriken igår.
– Nattåg är ju gammal transportform som nu gör comeback. Ett 1800-talssystem. Tågbolagen använder ofta gamla nattåg. Men det är ju positivt att österrikiska ÖBB ser möjligheten i nattåg och har beställt nya (red anm. som börjar sättas in från och med i år).
Tågbolagen brukar säga att det är så dyrt att beställa nya nattåg, men jag har aldrig hört flygbolag högljutt klaga på att nya flygplan är dyra, vilket de ju är. Vad säger det om tåg- respektive flygbranschen?
– Att flyg under en längre tid varit en expanderande bransch, medan de internationella nattågen hittills varit en minskande eller statisk bransch. När det internationella tågresandet ökar kommer troligtvis nya och därmed mer komfortabla tåg.
Läs mer: Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe. The case of Sweden: klicka här!
Res med tåg
Text: Per J Andersson • 2023-04-28
Nyhet • Restips • Tågresor