Annons
Annons
Young Caucasian woman traveling on the train near Matterhorn, Swiss Alps

Vilket europeiskt land har den bästa tågtrafiken, vyerna och priserna? Foto: GettyImages

Nyhet

Bästa och sämsta tåglandet i Europa – se hela listan

Att ta tåget genom Europa blir allt mer populärt. Men vilket land är allra bäst och vilket land är sämst när det kommer till tågresandets ädla konst?

Text: Helle Kikerpuu • 2024-04-13 Uppdaterad 2024-04-20

Tågluff genom Europa i all ära, men vilket europeiskt land är det bästa tåg-landet? Det ville den brittiska dagstidningen The Telegraph ta reda på när de rankade Europas femton största, och fria, länder – med andra ord är inte tågfrälsta Schweiz med på listan. För denna lista har de kollat på räckvidd, natursköna vyer, vackra stationer, punktlighet, kostnad och hur mycket nattåg som erbjuds. Det här är vad de kom fram till:

15. Grekland

En storfavorit för svenskar som ska på sol- och badsemester, men enligt The Telegraph lite av en mardröm för tågresenärer. Mycket på grund av att en redan dåligt underhållen järnväg påverkas hårt av nedläggningar i och med pandemin, dessutom har de senaste årens naturkatastrofer ödelagt stora delar av järnvägsnätet vilket resulterat i många ersättningsbussar. Dock finns sträckan mellan Aten och Thessaloniki som avverkas på sisådär fem timmar.

14. Bulgarien

Utan tågförbindelse från Grekland eller Belgrad är Bulgariens huvudstad Sofia inte längre den internationella hub som den en gång varit, enligt The Telegraph. Här finns en hel del gamla tåg som kämpar på – en fröjd för tågfantaster som vill se gamla sovjetiska “Ludmilla”-lokomotiv.

Tåg som åker genom gröna åkrar och ängar i Bulgarien.
Det går kanske långsamt att rulla genom Bulgarien, men särskilt fult är det inte. Foto: GettyImages

13. Norge

Det finns vackra tågsträckor i Norge vilket uppskattas, men för att vara ett så stort land är järnvägsnätet inte speciellt utbyggt, kapaciteten liten, biljetterna dyra och det enda höghastighetståget går mellan huvudstaden och Oslos flygplats.

Läs mer: Norges vackraste tågresor – från fjället till fjorden

12. Spanien

AVE, (Alta Velocidad Española) de spanska höghastighetstågen som körs av Renfe, har på ett effektivt sätt kopplat samman Madrid med Barcelona, Malaga, Granada, Sevilla, Alicante, Murcia, Valencia m.fl. Är man ute efter lite mer lyx finns Transcantábrico, och vill man ta in mer av regionerna Asturien och Extremadura rekommenderas långsammare alternativ. Vissa sista minuten-biljetter kan vara dyra, dessutom saknas en del förbindelser med vissa delar av landet samt övriga Europa – dock avgår tre tåg per dag till Paris.

Läs mer: Tågluffa i Spanien – här är rutten du inte får missa!

Ett tåg på en tågstation i Spanien.
Hoppa på tåget i Spanien för tågluff på sydliga breddgrader. Foto: GettyImages

11. Sverige

Inte sämst, men inte heller i topp tio. Det första som nämns i The Telegraphs artikel är priset – Sverige har bland de dyraste tågbiljetterna i Europa. Dessutom nämns bland annat punktligheten och, citat: ”de åldrande, smutsiga, nedgångna vagnarna på statliga SJ-linjer, kan göra att man hellre väljer flyg eller bil”. Men, vi blir räddade av ett stort järnvägsnätverk, fina vyer (speciellt nämns Stockholm-Narvik och Inlandsbanan), samt våra nattåg till Hamburg och Berlin.

10. Ungern

Här snackar vi förbindelser både inom landet och internationellt till stora hubbar som Wien och München, samt nattågen till Berlin, Salzburg, Zürich, Stuttgart och Slovakien. För att inte glömma förbindelserna med Rumänien. Visst kan en sträcka inom det relativt lilla landet ta en evig tid, men på sina håll kan det vara glädjande med tanke på utsikterna utanför tågfönstret – bland annat sträckan till Balatonsjön.

Ett tåg på en tågstation i Budapest, Ungern.
Ta tåget till Keleti, Budapests största järnvägsstation. Foto: GettyImages

9. Polen

Landet har de dyraste tågbiljetterna i Europa efter lilla Litauen. Hur kommer det sig? Svaren har varit höga elpriser, inflation och räntor. Med det sagt är tåget landets bultande hjärta och The Telegraph skriver att tågresor når ända in i landets själ. Sträckor som de till Belarus och Ryssland (stängda), Gdansk och Krakow och till Oswiecim (Auschwitz) är lastade med historia. Polen har förbindelser som heter duga – bland annat EuroNights nyligen lanserade nattåg Warszawa-München som förbinder den polska huvudstaden med Krakow, Salzburg, Wien och München – med sektioner till Prag och Budapest.

8. Storbritannien

Dags att granska hemmaplan för The Telegraph. Trots en hel del gnäll landar landet på en 8.e plats. Tågresor i Storbritannien är dyra, landets genomsnittliga priser överensstämmer med Norges och Polens, och sista minuten-biljetter är för de rika. Trots brister i förbindelserna menar tidningen att Storbritannien är bättre ihopkopplat än vad vissa tror. Och inte heller är alla linjer långsamma. Euston-tågen från Warrington i norra England till London går non-stop varje timme och tar bara 1 timme och 47 minuter. Dessutom har önationen tågförbindelse med Europa – plus i kanten.

Läs mer: Tågluffa i Storbritannien – vilken är bästa biljetten?

Läs mer: Guide: Tågluffa i natursköna Wales

Ett tåg åker på en bro genom staden Knaresborough i Storbritannien.
Pittoreskt värre i Storbritannien, Knaresborough. Foto: GettyImages

7. Rumänien

Här snackar vi mycket räls för pengarna. Rumänien är lika stort som Storbritannien, men har ungefär 4800 kilometer mer järnvägsspår. Man kommer praktiskt taget överallt inom landet trots terrängen som gör att tågen tuffar på i långsam takt (packa lunch och tålamod), dessutom finns förbindelser med Budapest samt ett nattåg till Wien. Förbindelserna med Serbien och Grekland är för närvarande stängda på grund av byggnadsarbeten och direkttågen till Istanbul är inställda på obestämd tid. Landets bokningssajt borde vara ett föredöme för alla: enkel att använda, har relevant information samt en väldigt bra karta över resan.

6. Italien

Detta långsmala land, med storstäder och besöksorter spridda över hela landet, är väl ihopsvetsat tack vare järnvägen. Väst- och östkustens höghastighetståg är relativt punktliga och en fröjd att åka – överlag är det nästan alltid vackert utanför tågfönstret. Att ta sig till Sicilien är fortfarande lite mödosamt – den snabbaste resan mellan Milano och Palermo tar 15 timmar med byte i Rom och/eller Neapel. Förbindelserna med övriga Europa är bra, trots en del störande byggnadsarbeten.

Läs mer: Tågluffa i Italien – rutt, tips och stopp längs vägen

5. Finland

Vår granne i öst är ett relativt stort europeiskt land och har en folkmängd på 5,5 miljoner, varav en femtedel bor i regionen kring Helsingfors. Trots det har man satsat på att hålla hög standard på tågtrafiken och förbindelser inom landet, förutom i de nordligaste delarna. The Telegraph skriver: “Finska tåg är kända för att vara rena, rymliga, tillgängliga och ha roliga lekrum för barn. Bokningssajten är vacker, smidig och enkel.” Plus i kanten är nattågen till Kolari och Rovaniemi. Det går också att ta med bilen på vissa tåg!

Läs mer: Snart kan du ta tåget till Helsingfors

Ett tåg i Finland åker längst med en sjö.
Tåg spränger genom den finländska landskapet. Foto: GettyImages

4. Tyskland

Tysklands järnväg är vältrafikerad med effektiva och bekväma snabbtåg (som dock blivit lite sämre på att komma i tid) och punktliga regionaltåg. Landet har åtta av Europas tjugo mest trafikerade stationer jämfört med Storbritanniens fem – men de tyska stationerna finns i sju olika städer medan alla de brittiska finns i London. Stationernas storlek, pampighet och hubbar med affärer, restauranger mm påvisar just hur viktig tågtrafiken är i landet. Det gör också framgångarna och satsningen på den billiga “Tysklands-biljetten” för 49 euro. 

3. Tjeckien

Med tanke på hur mycket tjecker åker tåg verkar de vara nöjda med det hela. Det verkar The Telegraph också som tilldelat landet tredje plats. 

Tjeckien har inte höghastighetståg och biljetterna kan vara dyra, men punktligheten är desto bättre än i Tyskland. Här reser man lätt till landets alla delar och vidare ut i Europa. Förutom Nightjet-rutter har Good Night Train, som kör mellan Berlin och Bryssel, precis utökat tjänsten till Prag. Dessutom finns goda förbindelser till Dresden, Berlin, Wien och Bratislava. Tjeckien lider heller ingen brist på natursköna rutter, och har därför börjat introducera panoramafönster på vissa linjer. Dessutom har matvagnarna på statliga EuroCity-tåg hyllats som Europas bästa restauranger på hjul.

En person står på en tågplattform och ett tåg kommer in.
Tågluff genom Tjeckien är lätt som en plätt med god service och förbindelser. Foto: GettyImages

2. Frankrike

När franska höghastighetståget TGV hade premiär 1981 sattes en ny standard för Europas järnvägar. Och den höga standarden har Frankrike verkat hålla liv i, i alla fall enligt The Telegraph som placerat landet på en andra plats av Europas bästa tågländer. 

Stationen Gare du Nord är Europas mest trafikerade järnvägsstation och Paris är ett viktigt nav för vidare resor till Tyskland, Spanien och Italien. Inom landet finns en hel del nattåg och ytterligare tio sträckor ska introduceras till 2030. Lågprisalternativ som Ouigo som gör att tågresandet inte behöver kosta skjortan. Många sträckor är otroligt vackra, det finns stationer lika vackra som slott och ofta kommer tågen enligt tidtabellen – förutom när det är strejk, vilket sker från och till. Ett minus är att en del regionaltåg skulle behöva moderniseras.

Läs mer: Tåget till franska västkusten – rutt och tips längs rälsen

1. Österrike

Vad säger The Telegraph om vinnaren; “punktliga, vackra, praktiska Österrike”? Som man kanske förstått av listan ovan är Wien och Österrike en av Europas viktigaste tåg-hubbar. Här kan man hoppa på snabbtåg till Hamburg, Köln och Berlin, Frankfurt, Zürich, Venedig och Prag. EuroCity-tåg tar en till Warszawa och Budapest. ÖBB, som driver Österrikes järnvägar, är idag den största nattågsoperatören i Centraleuropa och förbinder Wien och andra österrikiska städer med stora delar av Europa. 

Bokningssajten är enkel, man kan resa till landets alla hörn och internationella städer, tidtabellen går oftast att lita på, vyerna är fantastiska och priserna inte fy skam. Låter som ett vinnande koncept!

Läs mer: Tågluff i Östeuropa – kultur, ölhallar och Wienercaféer

Ett tåg på en bro i Österrike.
Vinnar-landet Österrike är bäst på tåg enligt The Telegraph. Foto: GettyImages

Läs hela artikeln på The Telegraph.

LÄS OCKSÅ

Tågluffa i Europa – så funkar det!

Europas 7 vackraste tågresor med havsutsikt


Text: Helle Kikerpuu • 2024-04-13
NyhetTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen