Annons
Annons

921791.jpg

Krönika

Sluta gnäll!

Dags för resenärer och resebransch att ta miljöansvar

Text: Per J Andersson • 2012-11-06 Uppdaterad 2021-09-15

Sluta gnäll!
Välkommen ombord på SAS flygning Stockholm-Bangkok år 1960.

Resenärer klagar jämnt på hur exploaterat och dyrt allting blivit. Inte minst sedan euron infördes, inte minst sedan Thailand blev massresmål, inte minst sedan muren revs och öst blev väst. Må så vara, men att ta sig till utlandet blir bara billigare för varje år.
1962, när jag föddes, kostade en turochreturbiljett Stockholm–Bangkok med SAS 5 500 kronor. Biljetten som jag häromveckan flög till Bangkok med kostade också 5 500. Det betyder att det reella priset sjunkit, eftersom kronan på grund av inflationen förlorat i värde. Jag kollade SCB:s Konsumentprisindex: Bangkokresan i oktober i år var elva gånger billigare än motsvarande resa för 50 år sedan. Man kan också uttrycka det så här: 1962 kostade det 60 000 spänn att flyga till Thailand.

1983 reste jag första gången till Indien. Jag rotar fram den bleka och skrynkliga Aeroflotbiljetten ur lådan med rökelsedoftande dagböcker och batikfärgade kuddfodral. Läser förundrat: “From Stockholm, to New Delhi, SEK 5 200”. Om några veckor sätter jag mig på Indienplanet för tjugonionde gången. Prislappen är densamma som 1983, till och med lite lägre. Jag räknar priset till dagens ­penningvärde och upptäcker att min allra första Indientripp var fem och en halv gånger dyrare än min tjugonionde.
När jag gör research för att skriva artikeln om Vagabonds 25-årsjubileum (se sidan 64) hittar jag en annons från 1993. “Sydney, enkel resa, 6 000 kronor”, står det. Samma år som annonsen publicerades föddes min son. Nu är han nitton och har just rest till Australien på en biljett som kostade … just det: 6 000 kronor. Räknat i reella priser innebär det att även Australienresan blivit billigare.

Att prata om ett prisras på flyg och en boom för resandet är ingen överdrift. Ändå blir det ramaskri så fort svensk flygskatt kommer på tal – trots att flyget idag är praktiskt taget skattebefriat och trots att förslaget innebär ett blygsamt påslag på 270 kronor för en enkel resa. Håll i hatten: om skatten införs skulle Sydneybiljetten kosta 6 270 istället för 6 000 jämnt. Skulle en enda resenär från Sörmland och norrut därmed böka sig ner till Köpenhamn eller Frankfurt för att spara 270 pix? Skulle inte tro det.
Ändå hörs jämmer och ve. Då går vi under! klagar flygbranschen. Miljömoralism! jämrar sig ledarskribenterna. Då slutar folk att flyga! gnäller politikerna. Argumenten mot flygskatt brukar låta så här: A) den skulle snedvrida konkurrensen, B) Sveriges andel av hela världens utsläpp är ändå så liten och C) flygets andel av alla transportsätts utsläpp är ändå så litet.

När jag hör gnällvalserna Vad-är-väl-en-droppe-i-havet och Inte-kan-Sverige-ensidigt-gå-före-alla-andra blir jag förbannad. Tänk om vi resonerat likadant om rösträtten, demokratin, barnen och kvinnorna. 1919: inte kan vi låta kvinnorna rösta när majoriteten av Europas fruntimmer inte får! 1933: inte kan vi behålla demokratin när inte Tyskland gör det! 1979: inte kan vi förbjuda barnaga när man i majoriteten av världens länder får slå! 2012: inte behöver vi ha kvinnor i Ikeakatalogen när man inte måste i Saudiarabien!

Allt medan resenärer gnäller om hur billigt det var förr i tiden. Allt medan jordens medeltemperatur fortsätter att öka.

2 prisras och en höjning

Prisras 1: Flyg till New York

En enkelbiljett till New York med Titanic för hundra år sedan kostade omräknat till dagens penningvärde: 500 000 kronor i värsta sviten, 55 000 i vanlig första klass, 22 000 i andra klass och 15 000 i tredje klass. Och då tillkom resan Sverige–England. Idag kommer du till Stora äpplet för 4 000 – och då är det turochretur.

Prisras 2: Flyg till Paris

1960 kostade en SAS-biljett Stockholm–Paris 866 kronor. 9 500 kronor i dagens penningvärde. På den tiden fanns bara en priskategori på flyget, oavsett om du bokade ett halvår i förväg eller en halvtimme före avgång. Idag kommer du till Frankrikes huvudstad för mindre än en ­tiondel av kostnaden – om du bokar i god tid.

Höjningen: Charter till Mallorca

1960 tog Vingresor 595 kronor för en chartervecka med helpension på Mallorca. Det blir 6 500 kronor i dagens penningvärde. Se där, en resa som inte blivit billigare med åren.

Läs mer av Per

I slutet av december kommer Pers nya Indien – personlig guide.


Text: Per J Andersson • 2012-11-06
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top