Det krisdrabbade flygbolaget Malaysia Airlines kämpar hårt för att försöka locka tillbaka passagerare efter det senaste årets två katastrofer. Det senaste draget var dock inte så lyckat. I en tävling där priset var biljetter med flygbolaget skulle resenärer berätta om sin så kallade ”bucket list”, det vill säga sin lista över vad de vill göra innan de dör.
En ganska kul idé, oförarglig, drabbande, smart … om det inte vore för att den kom från årets utan konkurrens dödligaste flygbolag.
Kampanjen fick hård kritik och flygbolaget tvingatdes ändra reglerna för tävlingen, skriver Expressen.
Malaysia Airlines säger i en kommentar att ”flygbolaget har tagit till sig och respekterar de känslor allmänheten har och vi har inte haft avsikt att väcka anstöt. Tävlingen var utformad för att inspirera och uppmuntra resenärer att drömma, planera och boka deras nästa semester med Malaysia Airlines”.
298 personer omkom när ett Malaysia Airlines-plan på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur sköts ner i östra Ukraina i juli. Och 239 personer saknas fortfarande, och är med största sannolikhet döda, efter att bolagets flight MH370 mellan Kuala Lumpur och Peking försvann i Indiska oceanen i mars.