
Enligt Gunnar Mandahl, viceordförande i Pilotföreningen, har de sannolikt sämre villkor än de som Primera tidigare erbjudit sina Sverigebaserade piloter. Det är bland annat bolag från Lettland, Italien och Bulgarien, bolag som opererar på svensk flygmarknad utan kollektivavtal, enligt föreningen.
– Att villkoren är sämre kan vi nästan utgå ifrån. Så fungerar näringspyramiden i den här branschen. De som plockar upp produktion som faller bort på grund av konflikter har inget annat val, säger Gunnar Mandahl, enligt Dagens Nyheter.
Hrafn Thorgeirsson på Primeras huvudkontor i Köpenhamn tycker också att det är en allvarlig situation som uppstått.
– Vi är beredda att sätta oss vid förhandlingsbordet, men det är ett problem när pilotföreningen vill att vi ska ha ett särskilt avtal för tio procent av våra piloter och resten ska ha danska kollektivavtal, säger han.
Primera flyger charterbolaget Solresors resenärer. Solresor, som ägs av samma isländska bolag som Primera, är Sveriges fjärde största charterarrangör.









