Hur ska resandet bli mer miljövänligt samtidigt som fler och fler reser, oftare och längre och längre bort? Det var huvudfrågan när klimat och resor diskuterades på den nystartade Travel-mässan i Stockholm.
Klimathotet ställer nya krav på turistnäringen, som pekats ut som en av de största bovarna när det gäller koldioxidutsläpp. Trots det så reser vi mer och mer, inte minst i Sverige, och antalet internationella turister beräknas öka från 700 miljoner till 1 miljard till år 2020.
Hur kan företag i turistbranschen bli mer miljövänliga, och går det att fortsätta resa i den utsträckning vi gör nu? Det komplicerade ämnet var uppe till debatt på Travel-mässans första dag. Moderator var Åsa Stenborg från miljöorganisationen ”Det naturliga steget” och i panelen satt företrädare från företag i hotell-, turist- och konferensbranschen.
– Det viktigaste tror jag är att företag börjar se klimatförändringarna som en affärsmöjlighet istället för ett problem, sade Roger Trudeur, grundare av den internationella konferensorganisationen MCI, och fick medhåll av Jan-Peter Bergkvist från hotellkedjan Scandic, ett företag som började sitt arbete med att skapa en miljöprofil redan i slutet av 90-talet. Scandics miljövänliga image har skapat en konkurrensfördel gentemot andra företag.
– Visst, det kostar en del i det inledande skedet, men i slutändan har det betalat tillbaka sig, då vi blivit mer energieffektiva och de anställda har blivit mer motiverade.
– Det är lätt att drabbas av ångest och tänka ”vad spelar det för roll vad jag gör när 3000 nya bilar säljs varje dag i Bejing”. Då är det viktigt att fokusera på det jag kan påverka, vilket är mitt företag och min familj, sade Jan-Peter Bergkvist.
Ekologiska hotellfrukostar i all ära, men det enskilt största ångestmolnet på resehimlen är flyget. Transporternas stora utsläppsmängder är en nöt som är svår att knäcka, och diskussionen förde inte frågan närmare en lösning, även om man pekade på alternativa drivmedel, bränslesnålare plan och utsläppsrätter som framtida möjligheter.
Charterarrangören Ving har i likhet med kollegan Fritidsresor dragit igång en satsning på tågcharter. Men tåg är intenågon slutgiltig lösning på miljöproblemet, menade Patrik Marklund produktchef på Thomas Cook/Ving.
– Det funkar inrikes, men för att vi ska kunna dra igång ett resande i Europa i större skala så krävs stora investeringar och många år. Dessutom ligger svenskarnas vinterdestinationer för långt bort för att kunna nås med tåg.
Trots medias bevakning så är intresset hos konsumenterna för miljövänligt resande fortfarande marginellt menade han.
– Om det fanns större efterfrågan så skulle det vara mycket lättare. Jag märker relativt lite intresse för miljöresor, trots att svenskarna normalt sett anses vara ”early adopters”. Det är högkonjunktur och resor är vad folk vill lägga pengarna på, sade han.
Jan-Peter Bergkvist föreslog en miljömärkning av resor, som skulle underlätta för konsumenten att själv välja miljövänligt.
– Det är ett effektivt sätt att få folk att få upp ögonen för dessa frågor, på samma sätt som klimatkompensation.
Panelen verkade ense om att det är dags att agera nu, även om det är en lång väg att gå, och att företagsledarna måste välja att frivilligt spendera pengar på miljön, och inte vänta på att politiska beslut kommer som tvingar dem till det.
– Är intresset för miljön en trend eller är det frågan om ett paradigmskifte? Jag tror det senare, och jag tror att företagen måste ta mer ansvar, ju större företag desto större ansvar. Det krävs mindre prat och mer action, sade Jan-Peter Bergkvist.