Annons
Annons
Till vänster en tågvagn och till höger en tågkupé

Lyxa till nästa Italien-resa med Orientexpressen. Foto: DIMORESTUDIO

Italien

Legendariska Orientexpressen gör comeback

La Dolce Vita. Så kallas det italienska tågprojektet som ska återuppliva den legendariska Orientexpressen. 2024 släpps sex olika rutter inom Italien och planen är ytterligare tre internationella destinationer – Paris, Istanbul och Split.

Text: Helle Kikerpuu • 2021-12-23 Uppdaterad 2023-10-27

För mer än 150 år sedan gjorde belgaren Georges Nagelmackers verklighet av en dröm när han lanserade Orientexpressen. Trots singularis-formen var Orientexpressen namnet på flera tågförbindelser mellan Frankrike och östra Europa. Den ursprungliga sträckan gick mellan Paris och Istanbul, och användes åren 1883–1977. Sen tog det stopp och idag är Orientexpressen allra mest känd från deckaren av Agatha Christie och dess filmatiseringar, men snart kommer sex nya Orientexpressen-tåg tillbaka och denna gång med start i Italien.

La Dolce Vita-tåg

Det nya projektet är ett samarbete mellan Gruppo Arsenale SpA, ett fastighets- och nöjesföretaget som äger tåget, Accor som förvärvat 50 procent av varumärket Orientexpressen och SNCF Group som behöll de övriga 50 procenten. Projektets namn är La Dolce Vita (svensk översättning: Det Ljuva Livet), ett passande namn för att illustrera tidsepoken som tågen ska designas efter.

Utsidan av ett tåg.
Tåga genom Italien med nya Orientexpressen, eller välj en internationell linje till bland annat Istanbul. Foto: DIMORESTUDIO

Det lyxiga tågföretaget Belmond driver ett snarlikt tåg vid namn Venice Simplon-Orient-Express. Men till skillnad från deras art déco-design från 1920-talet kommer de här nya La Dolce Vita-tågen ha en interiörer inspirerad av den italienska tidsepoken under 1960- och 1970-talen. En tid av glamour, artisteri och en slags joie de vivre. Undrar du hur det kan se ut? Se Federico Fellinis film La Dolce Vita så får du ett hum.

Alla La Dolce Vitas sex tåg kommer vara designade av den Milano-baserade studion Dimorestudio. Ombord kommer det finnas 12 deluxe-kupéer, 18 sviter, en hederssvit och en restaurangvagn där man kan njuta av det italienska köket medan det italienska lanskapet rullar förbi utanför fönstret.

En tågkupé med säng, fönster och vacker inredning.
Inte illa för en tågkupé. Foto: DIMORESTUDIO
Restaurangvagnen i nya Orientexpressen.
Restaurangvagnen ombord nya Orientexpressen. Foto: DIMORESTUDIO

Tre internationella destinationer

Tågresorna kommer gå till såväl större italienska städer samt mindre kända platser i fjorton olika regioner, från södra till norra delarna av landet. Bland annat kommer tåget att gå mellan Rom och världsarvsstaden Matera, genom vinodlingarna i Toskana och längs kusten på Sicilien.

Dessutom kommer man erbjuda internationella tågresor från Rom. Dessa kommer gå till Paris, Istanbul och Split. Man skulle knappast kunna tala om en ny Orientexpressen annars.

Och när kan vi förvänta oss att kunna hoppa på tåget? Jo, någon gång under 2024. Och priset? Det är fortsatt okänt, men det är nog inte helt fel att börja spara redan nu. Förhoppningsvis har vi fel, men deluxe-kupéer och hederssviter kan ofta springa iväg rent prismässigt.

Läs mer om de sex sträckorna i Italien här!

Kupé på Orientexpressen med säng, bord, soffa och vacker inredning.
Tågets sviter kommer med säng, soffa och vacker inredning. Och säkert en matig prislapp. Foto: DIMORESTUDIO

Text: Helle Kikerpuu • 2021-12-23
ItalienNyhetTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen