På Mexikos turistbyrå ser man – trots stora besökstapp – ljust på framtiden.
– Mexiko som varumärke har inte blivit påverkat av svininfluensan, sade Manuel Díaz Cebrián, Europachef för Mexikos turistbyrå under den årliga presentationen av Turism i Mexiko. Han hänvisar till tidigare möten runtom i Europa som indikerat detta.

Däremot medger han att antalet turister har minskat mycket kraftigt tiden efter utbrottet av sjukdomen. Under september-april kommer Mexiko att hårdlanseras med hjälp av stora kampanjer, seminarier och andra åtgärder som ska få besökarna att hitta tillbaka. Parollen för en av kampanjerna, ”Welcome back”, är ”All the things that make Mexico magical remain the same”.

Ronny Feuk från PR-företaget International Travel Service menar att Manuel Díaz Cebrián har en lite väl ljus bild av framtiden:

– Jag ser 2009 som ett förlorat år för Mexiko, säger han.

Manuel Díaz Cebrián och Mexikos svenska ambassadör Norma Pensado betonade båda att Mexikos agerande vid influensautbrottet, med stängda restauranger och hotell, kan ha varit avgörande för att hindra spridningen av influensan.

– Nu ser världen att vi är kapabla att agera snabbt och beslutsamt, säger Manuel Díaz Cebrián. Vi skötte allting rätt, och det kommer att komma tillbaka till oss.

Text: Emmy Lennevald