
USA drog in 134 miljarder dollar från turismen under 2010, ändå anses potentialen att locka fler besökare vara stor. För första gången ska nu hela landet marknadsföras mot den internationella publiken och budskapet handlar om att besökare ska känna sig välkomna.
– Det senaste tio åren har USA uppfattats som att vi bara fokuserat på säkerhet, vilket gjort att besökare inte har känt sig välkomna. Nu gör vi om varumärket USA, säger Jim Evans, vd för USA:s marknadsföringsorganisation. Uttalandet kom under resemässan World Travel Market i London.
Slut på flaggviftandet
Huvudtema i det nya varumärket är en ny USA-logotyp uppbygd av tydliga bildpunkter som ska symbolisera alla möjligheter i landet. Loggan ska uppfattas som oväntad, inkluderande och välkomnande.
– Det handlar inte om patriotism och flaggviftande längre. Som amerikan är jag ledsen över att omvärlden ser oss som arroganta och skrikiga, och över att vi aldrig sagt: ”snälla, kom till oss”, säger Jim Evans.