Från och med nu på lördag ska det inte finnas en enda flygbiljett i världen. Inte på pappret i alla fall. Reguljärflygets globala organisation, International Air Transport Association (IATA), har beslutat att avskaffa pappersbiljetterna från och med 31 maj.

Branschorganisationen vill få bort alla pappersbiljetter för att kunna minska kostnaderna och öka effektiviteten i biljetthanteringen för flygbolagen.

Redan nu reser 94,3 procent av flygresenärerna i Sverige med elektroniska biljetter. En elektronisk biljett, även kallad e-ticket, är en icke utskriven pappersbiljett. Som resenär kan man fortfarande välja att själv skriva ut en bokningsbekräftelse med sitt bokningsnummer – men det behöver man alltså inte. Det räcker att du har med ditt pass.

– Elektroniska biljetter som fenomen är inget nytt. Vi har använt systemet länge och 97,3 procent av alla våra biljetter är elektroniska, säger Albert Henschel på SAS avdelning för utvecklingen av det elektroniska biljettsystemet.

De 2,7 procent av biljetterna som fortfarande skrivs ut och skickas hem av SAS, är biljetter där resenärerna reser med flera flygbolag på samma resa, och där något av de andra flygbolagen mot förmodan inte har etablerat ett e-ticketsystem.

IATA har satt 31 maj som deadline till industrin för avskaffandet. För resenärerna är det tänkt att det ska bli enklare och smidigare att resa biljettlöst.
Det som eventuellt kan gå snett vid en ”biljettlös” bokning är om resenärens uppgifter matas in fel.

­- Eftersom både id-nummer och namn kan användas för identifiering så finns det en back-up. Risken är större att ”tappa” sin biljett om man har den i handen, säger Albert Henschel på SAS.
Text: Jenny Nilsson