Hurtigruten får redan i dag omkring 250 miljoner norska kronor i bidrag av staten varje år, i utbyte mot linjetrafik som uppges kosta mycket mer än så.
Flera alternativ för att rädda bolaget har lyfts fram. Företaget har varslat om besparingar och uppsägningar eftersom intäkterna och antalet passagerare måste öka. Några av rederiets verksamheter kan säljas eller turer dras in. Avtalet med staten bör också förhandlas om, anser folket på Hurtigruten, skriver E24.no.
Inge Ryan, parlamentarisk ledare för Sosialistisk Venstreparti, säger till norska tv-kanalen NRK att om staten ska stödja Hurtigruten med mer pengar måste bolaget minska administrationskostnaderna. Det kan betyda att några kontor läggs ned.
Hurtigruten är en stor turistattraktion och viktig för de kustsamhällen som ligger längs med linjen. Hurtigruten trafikerar den norska kustlinjen mellan Bergen och Kirkenes samt har bland annat kryssningar till Grönland och Antarktis.
Text: Louise Larsson
Staten kan rädda krisdrabbade Hurtigruten
Hurtigruten har hittills i år gjort en förlust på flera hundra miljoner norska kronor. Nu vill de rödgröna samarbetspartierna i norska Stortinget att staten går in som delägare för att rädda rederiet.