Annons
Hela denna artikel är ett annonssamarbete med Sembo
Partner

Boka resan – med hjälp av AI

Den svenska resebyrån Sembo har lanserat en AI-assistent som gör det möjligt att planera och boka en flerstoppsresa i ett och samma flöde. Satsningen är den första i sitt slag globalt.

Text: • 2024-06-28 Uppdaterad 2024-06-28

Sembo, en av Nordens ledande digitala resebyråer, har lanserat en ny typ av AI-assistent som ger förslag på resor, transport och boenden i ett och samma flöde — och låter resenären boka och betala den AI-genererade resan med ett klick. AI-assistenten är byggd med teknik likt den bakom ChatGPT och ger resenären möjlighet att kombinera olika destinationer, transportsätt och boendealternativ för att på så sätt prisjämföra hela resan. 

AI-assistenten, som kallas för Amelia, är den första i sitt slag som bygger skräddarsydda resor baserat på promptar samtidigt som den låter resenären boka den AI-genererade resan i samma flöde. Verktyget väntas radikalt förändra marknadsbeteendet kring hur vi planerar och bokar resor.

Resenärerna i förarsätet

Nyheten kommer samtidigt som svenskar i stor utsträckning fortsätter att prioritera resandet — trots att kostnaden på resor har ökat mer än de flesta andra varor och tjänster, enligt siffror från Statistiska Centralbyrån. Samtidigt har lanseringen av ChatGPT gjort att allt fler branscher tittar på hur AI kan implementeras för att förbättra kundupplevelsen.

– Vi ser att många är inne och nosar på AI, men detta är första lösningen där man både får förslag och möjlighet att boka flera olika transportsätt och boenden i ett och samma verktyg och bokningsflöde. Det ska vara lika härligt att boka en drömresa som att åka på den. Nu får resenärerna äntligen sätta sig i förarsätet och kan för första gången få översikt i ett och samma flöde, oavsett resans komplexitet, berättar Andreas Elmgren.

Går i bräschen internationellt

Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel Group Holding AB som äger Sembo är också optimistisk till satsningen och menar att resebranschen måste bli bättre på att omfamna den nya tekniken:

– Generellt sett ligger resebranschen långt efter den typ av digitalisering som andra branscher gjort — sättet att boka resor har sett likadant ut de senaste 20 åren. Nu tar Sembo ett rejält kliv framåt och det känns fantastiskt att gå i bräschen internationellt. Vi har goda förhoppningar att detta kommer ytterligare stärka Sembos position på marknaden, både hemma i Sverige och internationellt.

Läs mer och testa att boka själv på sembo.se.

Om Sembo

Sembo är en av Nordens ledande online-resebyråer. Företaget grundades 1987 och har alltid varit i framkant av ny teknik för att ge kunden mesta möjliga flexibilitet. Sembo blev en del av Stena Line 2008 och ingår idag i Stena Line Travel Group Holding AB, en del av Stena Line Group som omsätter mer än två miljarder kronor om året.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är image002-2.png

Text: • 2024-06-28
PartnerSembo

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen