Annons
Annons
Om tio år kan vi lukta, lyssna och ta på resmålet innan vi kommit dit. Foto: Thinkstock

Om tio år kan vi lukta, lyssna och ta på resmålet innan vi kommit dit. Foto: Thinkstock

Nyhet

Så reser vi i framtiden

Om tio år kommer vi att kunna se, höra och känna resmålet direkt från soffan – och få hjälp av en digital resekompis att boka. Det tror i alla fall de forskare och reseexperter som tittat in i kristallkulan i den nya undersökningen The Future of Travel 2024.

Text: Per J Andersson • 2014-04-14 Uppdaterad 2014-04-14

Framtidsrapporten har tagits fram av resesöksajten Skyscanner i samarbete med The Future Laboratory. I arbetet med rapporten har 56 redaktörer, forskare och futurologer runt om i världen intervjuats.

Rapporten släpps i tre delar varav den första ger svar på hur vi kommer att planera och boka resor i framtiden. Av den fÙ�rsta delen av rapporten har Skyscanner identifierat tre tydliga trender:

Digitala resekompisar

På 2020-talet kommer vi alla att ha en e-assistent som är tillgänglig dygnet runt, inuti en klocka eller i ett smycke. E-assistenten är ett bärbart AI-verktyg med den senaste tekniken av röst- och rörelsestyrning.  Den fungerar som en digital resekompis som föreslår och bokar lämpliga resor till framtidens resenär utefter de individuella preferenserna. E-assistenten kan intuitivt sålla bland den enorma mängden information på nätet och skräddarsy en reseupplevelse som passar användaren perfekt.

Virtuell verklighet

Inom tio år kommer resenärer erbjudas möjligheten att “prova” destinationen innan de bestämmer sig för att boka. Reseföretagen kommer att erbjuda de senaste virtuella verktygen och känselfunktionerna som gör det möjligt för resenären att se turistattraktioner, höra ljud, och känna på landskapet på ett resmål utan att behöva gå utanfÙ�r dörren. Man kommer exempelvis att kunna känna på sandstranden eller åka upp i Eiffeltornet innan man bokar.

Semantiska söksajter

Reseplaneringen kommer att bli allt mer stressfri, snabb och enkel eftersom all information om resan samlas på samma plats. Företag kommer att använda sig av semantiska sökverktyg som vet vad kunden vill ha genom att tolka dennas nätbeteende. Sökverktyget styrs med hjälp av rösten och resan planeras in i detalj redan innan bokningen görs.

– De identifierade trenderna kan uppfattas som avancerade och avlägsna, men faktum är att tekniken redan existerar. Den yngre generationen vill ha teknik som fungerar intuitivt och ger skräddarsydda lösningar utan att man behöver göra jobbet själv. Inom en snar framtiden kommer detta att bli verklighet, säger Annica Jansson på Skyscanner.


Text: Per J Andersson • 2014-04-14
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top