Annons
Annons
Många resenärer har drabbats av inställda flyg under coronapandemin. Foto: GettyImages

Många resenärer har drabbats av inställda flyg under coronapandemin. Foto: GettyImages

Nyhet

Ko till SAS: Återbetala resenärer inom en vecka eller riskera miljonvite

Konsumentombudsmannen, KO, har förbjudit SAS att dröja längre än sju dagar med att återbetala biljettpriset till dem som fått sina flygresor inställda. Om företaget byter mot KO:s förbud hotas det av ett vite på en miljon kronor i månaden.

Text: Helle Kikerpuu • 2020-11-05 Uppdaterad 2021-06-23

På grund av coronapandemin har många konsumenter fått sina flygresor inställda. Flygbolaget SAS har inte betalat tillbaka till alla som köpt resor som aldrig blev av. Enligt EU:s flygpassagerarförordning har bolaget sju dagar på sig att betala tillbaka, men många konsumenter har väntat mycket längre än så på pengarna.

– Mängder av konsumenter har kontaktat oss och varit frågande och upprörda över att de inte får tillbaka sina pengar från SAS. Konsumentverkets uppdrag är att skydda konsumenternas intressen. I det här fallet är lagreglerna som ska skydda konsumenterna glasklara, återbetalning ska ske inom sju dagar. Några undantag finns inte, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

KO har skickat två förelägganden till SAS. Det första rör återbetalning av inställda resor.

En miljon i vite

Det första föreläggandet är kopplat till ett löpande vite på en miljon kronor i månaden. Det innebär att om företaget inte betalar tillbaka pengarna i tid kan det komma att tvingas betala vitet. Beslut om utdömande av vite fattas av domstol.

I det andra föreläggandet har KO beslutat att företaget tydligt måste informera om att även resenärer som köpt resan hos en resebyrå har rätt att kräva pengarna tillbaka direkt från flygbolaget. Det är förbjudet för företaget att ge sken av att konsumenten måste vända sig resebyrån. Föreläggandet är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.

Gunnar Wikström säger till Vagabond att beslutet av vite börjar gälla från december. 

– Det är egentligen en lagregel som gällt hela året, men vitet som det är formulerat börjar gälla i december och kommer gälla hela 2021, vilket gör att det sammanlagt skulle kunna handla om 30 miljoner kronor, säger han och tillägger:

– Men vitet prövas av domstol och då skulle SAS kunna komma med någon form av invändning.

SAS: “gör allt vi kan”

Enligt SAS har bolaget redan återbetalat över 1,3 miljoner kunder för inställda flyg.

– Jag förstår att det är många som känner frustration, men alla som har krav på oss på grund av inställda flyg kommer att få tillbaka pengar. Det vi inte mäktar med är att göra det inom sju dagar, men vi gör allt för att påskynda processen, säger SAS presschef Freja Annamatz till SVT. 

Om liknande viten kommer omfatta andra flygbolag kan Gunnar Wikström, processråd vid KO, inte säga någonting om i dagsläget, men han säger också att det kan ju inte uteslutas att så blir fallet.

– Lagen gäller ju för alla bolag, men just nu finns inga andra förelägganden från vårt håll mot andra flygbolag. Olika bolag har kommit olika långt gällande återbetalning men vi har fått in anmälningar och det pågår utredningar mot andra bolag, säger han.

Kanarieöarna kräver negativt coronatest av turister

Ny megatunneln byggs mellan Danmark och Tyskland

Krönika: Flygbolagets eviga tjatande om vouchern


Text: Helle Kikerpuu • 2020-11-05
NyhetFlyg

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top