Foto: Håkan Elofsson

Foto: Håkan Elofsson

Frankrike

Harald fastnade för Paris

Harald Friberg lämnade 1978 en antikaffär i Gamla stan i Stockholm för ett jobb på svenska ambassaden i Paris. Sedan blev han kvar. Nu ägnar han det mesta av dagarna åt konsten.

Text: Per J Andersson • 2008-03-14

Harald Friberg

Bor: nära Centre Pompidou i centrala Paris
Sysslar med: Parisrepresentant för auktionsfirman Bukowskis och ordförande i Svenska konstföreningen i Paris

– Varför jag valde Paris?
– Tja, säger Harald Friberg, när man väljer språk i skolan valde jag franska. Sedan gjorde jag en rundresa i Europa för att få bra betyg till studenten.

Harald Friberg lämnade 1978 en antikaffär i Gamla stan i Stockholm för ett jobb på svenska ambassaden i Paris. Sedan blev han kvar. Nu ägnar han det mesta av dagarna åt konsten: han letar objekt åt svenska auktionsfirman Bukowskis och han är ordförande i Svenska konstföreningen i Paris.

– Man får en relation till staden och stannar kvar. Sedan är ju Paris så tätt förknippat med konstnärsdrömmar och konstaktiviteter, som är mitt stora intresse, säger han där vi sitter och läppjar på varsin un demi (liten öl) på en hörnbar i skuggan av det vädliga kulturcentret Pompidou.

Harald pratar om de svenska konstnärerna som kom hit på femtiotalet – Evert Lindfors, Curt Asker, Bengt Olson med flera. De bodde på lopphotell i Saint-Germain-des-Pres och levde fattigt för att kunna uppfylla drömmen om att få skapa i Paris, världens konstnärliga huvudstad.

– Förr umgicks de svenska konstnärerna i Paris med varandra, berättar Harald. Man var intresserad av varandras verk, gick på varandras vernissager, festade ihop på kaféer och barer. Så var det från slutet av 1800-talet ända fram till femtio-, sextiotalen.

– De svenska konstnärer som bor i Paris idag verkar mest tänka på sin egen karriär. Dagens konstnärer är inte lika sociala som tidigare generationer. När vi bjuder in till konstföreningens sociala aktiviteter kommer nästan ingen.

Dessutom är de svenska konstnärerna i Paris betydligt färre idag än på femtiotalet.

Varför?

– Jag tror att det är andra städer som lockar för sin kreativa miljö. Berlin, New York … I alla fall i Berlin kan du ju hitta billiga lägenheter. Det gör att den konstnärliga kreativiteten frodas. I Paris kan man inte längre leva fattigt konstnärsliv, allt är så dyrt. Här måste du tjäna pengar.

– Jag tror också att det minskade intresset i Sverige för franska språket, och omvänt engelskans och spanskans frammarch, har gjort att man väljer bort Paris.

En gång i tiden i Paris levde och verkade August Strindberg, Nils och Tora Dardel, Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och hundratals andra mindre namnkunniga svenska konstnärer.

Hur många svenska konstnärer finns det idag?

’� Ett femtiotal, svarar Harald Friberg. I hela Frankrike cirka 75. Inte mer. Men jag är stan trogen. Här vill jag bo.


Text: Per J Andersson • 2008-03-14
FrankrikeRestipsParis

Scroll to Top