Annons
Annons

Sugen på en roadtrip från Sverige till Spanien? Vi ger dig bästa tipsen på stopp, sevärdheter och bra saker att veta längs vägen. Foto: Getty Images

Europa

Roadtrip i Europa – med bil till Medelhavet

Det är bara några dagsetapper med bil till solen och värmen vid Medelhavet. Men stressa inte. Här är tips på något av allt det som finns att se och uppleva under resan.

Text: Per Andersson-Ek • 2024-05-13 Uppdaterad 2024-05-06

ETAPP 1

Kickoff i Danmark

Vill man ta sig snabbaste vägen till badstränderna i östra Spanien väntar omkring 250 mils körning. Med normala hastigheter kan det ta tre–fyra dagar. Men sträckkör man missar man fantastiska upplevelser som korsvirkesdrömmar i Tyskland, safari bland vita hästar och flamingor eller att fascineras av romarnas största byggnadsverk. Kanske hinner man också tröttna på köer och motorvägsrestauranger med panerad schnitzel under milen på autobahn. 

Öresundsbron – porten till Europa. Foto: Getty Images
Husbil blir ett alltmer populärt alternativ. Foto: Getty Images

Två tips innan du släpper handbromsen och styr mot Medelhavet: Skriv dagbok om hur du har rest från dag till dag, vad du sett och upplevt, inkluderat tankar och väder – och glöm inte att ta bilder. När du är hemma igen kan du göra en egen fotobok från resan. Då blir inte minnena bortglömda bland alla andra bilder i mobilen. Och framför allt: Njut av friheten att resa som du själv vill. Har du tid och möjlighet, kryssa mellan det ni i bilen vill se och lägg kördagarna på att ta er vidare från område till område. Ni lär inte bli besvikna.

Färja mellan Rödby–Puttgarten. Foto: Getty Images

Kommer du från Mellansverige eller norrifrån kan vägen mot Danmark vara lång. Väljer du att åka över Öresundsbron finns det ett smultronställe direkt på den danska sidan av brofästet – den lilla staden Dragør som ligger på samma ö som Nordens största flygplats Kastrup. Här trängs gulmålade hus från 1700- och 1800-talen med stockrosor vid fasaderna i en labyrint av kullerstensgator. 

Från Dragør är det inte långt till färjeläget i Rödby och överfarten till Tyskland. Boka gärna biljett via webben så blir det enklare och billigare.

Vägen söderut passerar den gamla hansastaden Lübeck där de medeltida delarna klassats som världsarv. I storstaden Hamburg ligger Miniatur Wonderland, världens största modelljärnväg som är uppbyggd kring miljöer som österrikiska alper och tyska slott. Liksom den legendariska djurparken Hagenbeck, bägge två heta tips om du reser med barn.

Läs också: 12 söta städer i Tyskland – värda en avstickare från autobahn

Hamburg har många sevärdheter. Foto: Getty Images

FAKTA DANMARK

Valuta: DKK

Trafiksäkerhet: Danmark ska vara ett av Europas säkraste länder när det gäller trafik, enligt Eurostat. År 2019 var det 34 döda i trafiken per 100 000 invånare (Sverige säkrast med 22).

Promillegräns: 0,5

Trafikregler: Förbjudet för förare att tala i handhållen mobil eller skicka sms under färd. Fartkamerorna registrerar också sådana förseelser. Bilar med släp och tyngre husbilar ska köra i höger körfält på motorväg. Använd alltid blinkers vid o´mkörning eller när du ska byta fil.

Vägavgifter: Öresundsbron, Storabältbron och Kronprinsessan Marys bro är avgiftsbelagda, liksom en del färjor mellan öarna.

Ord på vägen: Autocamper: husbil. Campingvogn: husvagn. Ensrettet: enkelriktat. Bump: vägbula.


Quedlinburg – en av många fina korsvirkesstäder i norra Tyskland. Foto: Getty Images
Tyska snacks. Foto: Getty Images

ETAPP 2

Harz – en korsvirkesdröm

Om du tycker att korsvirkeshus är vackra är det svårt att hitta en charmigare plats än Goslar med sina över tusen historiska byggnader. Här vandrar man på stenlagda gator, kantade av fantastiskt snidade fasader där stockarna krökts av tiden. Det är inte svårt att förstå varför stadskärnan klassats som världsarv av Unesco.

Goslar ligger vid bergskedjan Harz, ett slags tyskt Blåkulla där häxorna enligt folktron samlades på valborgsmässoafton. Även i modern tid var området mytomspunnet och berget Brocken ett av Europas hemligaste platser. Här gick järnridån efter andra världskriget och på den 1 141 meter höga toppen byggde ryssarna en station för signalspaning där de kunde avlyssna västmakternas radiotrafik. Efter murens fall öppnades området igen och idag kan man åka ånglok upp till det som förr var en spioncentral.

Brockenbahn, järnvägen, startar i Goslars grannstad Wernigerode som också har centrala kvarter med korsvirkeshus innanför en delvis bevarad stadsmur med portar. I området ligger ett annat världsarv – staden Quedlinburg med omkring 1 300 korsvirkeshus. 

Goslar lockar med sina över tusen historiska byggnader. Foto: Getty Images

ETAPP 3

Vindlande vackra Mosel

Rhen och Mosel är många svenskars favoritresemål i Tyskland. För dig som kör mot de tyska vindalarna för första gången väntar spännande upplevelser där mycket kretsar kring floderna, vinerna, naturen och historien.

Mosel är Tysklands äldsta vinodlingsregion med anor från romarriket. Det syns inte minst i Trier där en av stadsportarna från 200-talet e.Kr står kvar, en imponerande byggnad i sandsten. Floden vindlar sig fram mellan sluttningar som ibland är så branta att vinodlarna måste ha bra balans för att inte kana hundratals meter ner mot vattnet. Passa på att besöka Bernkastler-Kues och Traben-Trarbach, tvillingstäder på var sin sida av floden med korsvirkeshus, vinhus och restauranger. Liksom vid Rhen finns här mängder av påminnelser om hur småfurstar stridit om herraväldet. På nästan varje klippa ligger det pampiga borgar, en del renoverade, som Burg Elz och Burg Thurant, andra som ruiner.

Väljer man att besöka Mosel först följer man floden från Koblenz mot Trier. Ska man sedan tillbaka till Rhen tar man sig över bergskedjan Hunsrück. Den som vill testa sina anlag för svindel styr mot byn Mörsdorf och hängbron Geierlay. Där, 100 meter upp i luften, känns det i magen när bron rör sig med vinden. En turistmagnet vid Rhen är Rüdesheim med sin shoppinggata Drosselgasse och linbanan upp till monumentet Niederwalddenkmal med milsvid utsikt. Kommer man hit i augusti kan man besöka vinfesten, men räkna då med kraftig trängsel.

En båttur på floden är obligatoriskt i Moseldalen. Foto: Getty Images

Hela den 65 km långa flodsträckan mellan Koblenz och Bingen klassas som världsarv och upplevs bäst från någon av alla färjor eller kryssningsfartyg som går från flera städer längs floden, som Koblenz, Rüdesheim och Sankt Goar. 


FAKTA TYSKLAND

Valuta: Euro. Kortbetalningar är inte lika allmänna som i Sverige. Ta med kontanter om du vill kunna handla överallt, också i mindre butiker.

Trafiksäkerhet: Enligt Eurostat var det 4,3 dödsolyckor per 100 000 invånare år 2015, mot 2,7 i Sverige.

Promillegräns: 0,5. För den som haft körkort mindre än två år är gränsen 0,0.

Trafikregler: Varningstriangel, förbandslåda och reflexväst ska finnas med i bilen. Ha alltid reflexväst på om du går ur bilen på en trafikerad väg. Det är förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon eller att skicka sms medan du kör. Det är också förbjudet att ha en GPS som varnar för poliskontroller eller fartkameror. Till skillnad från i Sverige finns det inga varningsskyltar för fartkameror.

Vägavgifter: Inga för personbilar eller husbilar.

Autobahn: På många håll är det fri fart. Håll noga koll i backspegeln om du tänker köra om, det kan komma någon bakifrån i mycket hög fart. Köer är vanliga på de tyska motorvägarna. Ofta handlar det om vägarbeten, men också om trafikstockningar förbi stora städer som Hamburg, Frankfurt och i Ruhrområdet. Risken är som störst under helger på sommaren. Stau betyder kö, staugefahr är risk för kö. Närmar du dig en kö tillhör det god ton att sätta på varningsblinkers för att varsko trafikanter bakom. Det är inte alltid din GPS varnar för köer. Kan du lite tyska finns det bra information om köer på verkehrsinformation.de. Ha med småmynt i bilen. Behöver du besöka en toalett vid en bensinstation eller restaurang krävs det mynt i automater eller till dem som städar.

Ord på vägen: PKW: personbil. LKW: lastbil. Unfall: olycka. Autobahndreieck: Motorvägskorsning. Bei Nässe: vid regn. Bei Nebel: vid dimma.


Mosel har anor från Romartiden. Foto: Getty Images

ETAPP 4

Alsace – ett utemuseum

Ett slags pittoreskt Tyskland, men på franska. Alsace har det mesta – vackra vyer, charmiga småstäder och en 17 mil lång vinväg som slingrar sig fram mellan böljande vinfält. Och på andra sidan Rhen kan man njuta av en klassisk men annorlunda schwarzwaldtårta.

Området är så udda och vackert trots dess tragiska historia. Här har krigen böljat fram och tillbaka. Härjningarna under det trettioåriga kriget på 1600-talet gjorde Alsace så utblottat och tomt att det befolkades med invandrare från Schweiz. På 1800- och 1900-talen bytte området ägare tre gånger när arméerna drog fram. Det är därför som Alsace är en kombination av tyskt och franskt. Exempelvis finns Europaparlamentet här i Strasbourg – för att förena så bittra fiender en gång för alla. Upptäck gärna Alsace längs vinvägen som går från Marlenheim i norr till Thann i söder och som tar dig förbi fler än 50 Grand Cru-distrikt, de som anses producera de bästa vinerna. Vägen slingrar sig fram genom byar och småstäder, dels på bergskedjan Vogesernas sluttningar, dels på slätten och kullarna nära Rhen.  

Alsace –som ett bildskönt Tyskland, fast i Frankrike. Foto: Getty Images

Ett måste-stopp på vägen är Eguisheim. Den centrala stadsdelen är uppbyggd kring två cirkelformade gränder med små lutande hus, ofta översållade med blommor. Bara i lilla Eguisheim ligger över 40 vinhus, och det finns skyltade stigar genom vinfälten upp mot bergen i väster. Riquewihr beskrivs ibland som ett utomhusmuseum, byn som skonades från bombardemang under krigen och ser ut som den gjorde för flera hundra år sedan. På bergskammen i väster reser sig slottet Haut-Koenigsbourg med utsikt över stora delar av Alsace och bergen på den tyska sidan. 

”Avignon var en gång säte för påven på det oroliga 1300-talet.” Foto: Getty Images

ETAPP 5

Vinets väg

Söder om storstaden Lyon börjar solens väg, Autoroute du Soleil, och med Medelhavet nära känns det som en transportsträcka mot ljus och värme. Men den som sträckkör missar några av Frankrikes berömda vindistrikt och storslagna historiska monument.

Motorvägen E15 och den avgiftsfria N7 går längs floden Rhône och allt är ett enda stort vindistrikt, Côtes-du-Rhône eller Rhônekusten på svenska. Vinälskare letar gärna upp några av de mindre men välkända distrikten Chablis, Crozes-Hermitage och Chateauneuf-du-Pape för att titta på odlingarna, provsmaka och köpa med sig några flaskor. Väster om floden ligger bergsområdet Ardèche med dramatiska raviner som lockar äventyrslystna kanotister. Den som vill få panoramautsikt kan istället ta tåget Train de l’Ardèche och tuffa fram efter ett ånglok på en bana som delvis huggits ut ur sidan av klipporna. Tåget utgår från den lilla staden Tournon.

Söderut finns ännu ett världsarv, staden Avignon, en gång säte för påven på det oroliga 1300-talet. För att skydda kyrkan byggdes en ringmur med 39 torn som står kvar än idag. På andra sidan floden finns ett annat storslaget monument, akvedukten Pont du Gard som var ett av romartidens största byggnadsverk. På det översta stenvalvet rann vattnet från en källa i bergen över fem mil till befolkningen i staden Nimes. Det känns overkligt att se den jättelika konstruktionen som byggdes utan moderna hjälpmedel för 2 000 år sedan. Pssst! Nu är vi nästan framme vid Medelhavet, det är bara någon mil till närmaste badstrand och premiärdoppet.

Läs också: Frankrike för naturälskaren – 11 vackra resmål

Västeuropas största deltalandskap. Foto: Getty Images

ETAPP 6

Vita hästar och rosa flamingor

Vid den södra delen av den franska Medelhavskusten väntar långa sandstränder men också ett fantastiskt djurliv som kan ses på nära håll – vita hästar, svarta tjurar och massor av rosa flamingor.

Där floden Rhône flyter ut i Medelhavet ligger Västeuropas största deltalandskap – en vidsträckt slätt med salthaltiga laguner. Camargue har varit en fristad för vilda fåglar i nästan 100 år men är mest känt för sina fyrfota djur. De svarta tjurarna föds upp på sanka öar långt ifrån människor för att förbli vilda och användas vid tjurfäktningar, men till skillnad från i Spanien ska inte djuren skadas. Här tävlar man istället i att rycka utsmyckningar och snören från tjurarnas horn. De berömda vita hästarna, som är svarta eller bruna vid födseln, användes förr till att driva tjurarna men hålls idag som ridhästar.

Vill du åka på safari bland alla djur, kör ner till huvudorten Saintes-Marie-de-la-Mer och ta in på campingen Le Clos du Rhône. Därifrån är det gångavstånd till färjan Tiki III som från april till oktober kör turister uppför floden. En oförglömlig upplevelse om vädret är fint.

Läs också: Camargue i södra Frankrike – vilda vidder och rosa flamingon

Camargue är känt för sina vita hästar. Foto: Getty Images

Vid Camargue ligger historiska städer som Aigues-Mortes med sin ringmur. Västerut finns också futuristiska La Grande-Motte dit två miljoner turister kommer varje år för att beskåda märkliga byggnader – vissa har formen av pyramider. Staden byggdes på 1960-talet sedan president de Gaulle beslutat dika ut de sanka områdena vid stränderna ner mot Spanien och bygga ut marken för att minska besökstrycket på den franska Rivieran. 

Historiska Aigues-Mortes med sin ringmur. Foto: Getty Images

ETAPP 7

Ömsom vin, ömsom badvatten 

Köp ett glas på snöre, häng det om halsen och bli bjuden på vin överallt. Den upplevelsen väntar i sydligaste Frankrike om du lyckas pricka in Fête des Vendanges i almanackan.

Vid den södra delen av den franska Medelhavskusten väntar långa sandstränder men också ett fantastiskt djurliv. Foto: Getty Images

Skördefesten i Banyls-sur-Mer äger rum under några dagar i början av oktober och innebär provsmakningar, musik, folkvimmel och grillparty på stranden medan färggranna båtar gör strandhugg. Även om man missar festivalen är den charmiga orten värd ett besök för sina gränder, stranden och en camping som är på gångavstånd från centrum. I vattnet på badstranden nedanför restaurangerna kilar dessutom småfiskar runt benen. Den som snabbt vill söderut från Frankrike tar motorvägen från Perpignan mot spanska Figueres, men kustvägen är vackrare och mer spännande.

Äntligen vid Medelhavet. Foto: Getty Images

Stanna till i Collioure, den lilla staden där kungen av Mallorca en gång bodde i sitt slott. På sluttningarna upp från hamnen ligger konstnärskvarter med små butiker och restauranger. Det finns en fin camping, Les Criques de Porteils där du kan få panoramautsikt över havet, men den ligger några kilometer från centrum. Efter Banyuls väntar den spanska gränsstaden Port Bou. Här kör du söderut, rätt håll för den som är rädd för höjder och vill vara på insidan av vägen, mot berget. 

Collioure, nära spanska gränsen. Foto: Getty Images
Gillar du vin så pricka in Fête des Vendanges i almanackan. Foto: Getty Images

FAKTA FRANKRIKE

Valuta: Euro. 

Trafiksäkerhet: Fler trafikolyckor än i Sverige. Enligt Eurostat är det 5,4 dödsolyckor per 100 000 invånare, mot 2,7 i Sverige.

Promillegräns: 0,5. För yrkesförare och nyblivna körkortsinnehavare (kortare tid än två år) är gränsen 0,2. Man rekommenderar att ha med en engångs promilletestare i bilen, de heter étylotest à usage unique och säljs bland annat på bensinstationer.

Trafikregler: Du måste ha med reflexväst i bilen och ta på den om du går ut på en trafikerad väg. Förbjudet för förare att tala i handhållen mobil eller att sms:a under färd, eller att ha hörlurar för att lyssna på musik. Din GPS får inte användas för att kolla om det finns fartkameror eller fartkontroller.

Vägavgifter: Många motorvägar är skyltade med péage, vilket betyder att de är avgiftsbelagda. Normalt kör du in till en station och får en en biljett.. Spara den noga, den ska stoppas in i en automat vid nästa betalstation där du betalar för den sträcka du kört. Det gör du enklast kontant med sedlar och mynt.

Ord på vägen: Centre ville: stadens centrum. Rappel: påminnelse, exempelvis om hastighetsgräns. Ralentir: sakta ner. Passage interdit: förbjuden genomfart. Cedez le passage: lämna företräde.


Port de la Selva norr  om Cadaques. Foto: Getty Images

ETAPP 8

Klostret vid Guds fingrar

Vägen mot sandstränderna i östra Spanien går via Katalonien. Och även för den som helst undviker storstäder är Barcelona något alldeles extra. Men den kanske häftigaste upplevelsen väntar några mil norrut. Har du kört kustvägen från den franska gränsen är det nära till Cadaques och konstnärsbyn där den excentriske Salvador Dali bodde. Hans hus står kvar och flera av hans udda verk kan beskådas på museet i Figueres, staden på huvudvägen till Barcelona. 

Vill man istället se dramatisk natur fortsätter man längs kusten Costa Brava och samhällen som Tossa del Mar och Sant Feliu de Guixols. När du närmar dig Barcelona måste du välja mellan att stanna utanför staden och förstaden Sant Cugat eller att registrera dig eftersom båda områdena är miljözoner. Uppfyller dieselbilen kravet Euro 4 får man köra in, men då krävs ett klistermärke som kostar sju euro. Stannar du utanför finns det en camping i bland annat Mataró där man kan ta tåg eller buss in till centrala Barcelona.

En mäktig upplevelse är klostret Montserrat, fem mil nordväst om Barcelona, dit man enklast tar sig med tåg. Det mäktiga, 1 236 meter höga kalkstensberget ovanför klostret har kallats för Guds fingrar och fått sina märkliga former av regn och vind. 

Läs också: Därför är Barcelona en bubblande matstad

Ett tips är att bo utanför Barcelona och ta tåget in till stan. Foto: Getty Images
Sangria vid Sagrada Familia. Foto: Getty Images

ETAPP 9

Bubbla bland bergen

Vill du utöka listan över länder du besökt är det relativt nära till Andorra, det lilla landet som lockar men skidåkning och bad, trots att det är långt till kusten. 

Här uppe, bland höga bergstoppar och på en yta som bara är en tredjedel av Ölands, bor 77 000 invånare, många av dem spanska pensionärer som vill leva gott. Hit kommer nio miljoner turister varje år för shopping i någon av de tusentals taxfreebutikerna och för att bo i huvudstaden Andorra la Vella där flera stora liftsystem bara är tio minuter bort med skidbussen. Med ett liftkort har man tillgång till över 300 km skidbackar. Ministaten var länge känd som ett feodalt fäste – här styrde furstarna enväldigt långt in på 1900-talet. Först 1993 hölls en folkomröstning som ledde fram till demokrati, och året efter öppnades det som idag är Andorras främsta attraktion – Caldea, Europas största termalbad med över 2 000 kvadratmeter bassänger, vattenfall, bubbelpooler och mycket annat.

Andorra la vella, en av Europas minsta huvudstäder. Foto: Getty Images

ETAPP 10

Påven uppe på klippan

Kommer du till Peñíscola, några mil norr om Valencia är verkligen något att längta till. Fiskaffärer och restauranger ligger intill hamnen nedanför fästningen och på onsdagsmorgnar är det matmarknad i grannstaden Benicarló. Med knappt 8 000 invånare, varav många från andra nationer, har Peñíscola utsetts till en av Spaniens vackraste orter. 

Peñíscola, ett guldkorn några mil norr om Valencia. Foto: Getty Images
Fin utsikt från slottet i Peñíscola. Foto: Getty Images

Slottet ute på klippan började byggas 1294 på ruinerna av en morisk fästning. Under några år på 1400-talet var det ett av flera påvedömen i Europa. Benedictus XIII, även kallad Papa Luna, valdes till påve 1394 men dömdes som kättare och uteslöts ur den katolska kyrkan. Istället för att avgå drog han sig tillbaka till Peñíscola där det gick att hålla stånd mot kyrkliga arméer. Papa Luna står staty uppe på klippan, bland gränder med mysiga caféer och restauranger. 

Autobahn byts mot slingrande bergsvägar. Foto: Getty Images

ETAPP 11

I Don Quijotes land

Trött på sol och värme? För en nordbo kan det låta som ett hån, men när termometern kryper över 30 grader kan det vara skönt att hoppa in i bilen, sätta på AC:n och styra någonstans. Och då finns det många resmål inom en dagsetapp från den spanska kusten.

Ta A3 västerut från Valencia mot Madrid eller Europaväg 5 från sydkusten, men ställ in GPS:en mot Cuenca. Här väntar ett världsarv med stadsmurar och de berömda Casas Colgadas,de hängande husen, med balkonger på hisnande höjd över stupet. Den gamla staden ligger på en klippa omkring 1 000 meter över havet och kantas av flodraviner som gör den lätt att försvara. Den byggdes som ett fort redan av morerna, de muslimska erövrarna, men intogs av spanska trupper år 1177 och blev ett säte för kung Alfonso VIII.

Läs också: Spanska för nybörjaren – användbara fraser inför resan

Hängande världsarvet Cuenca. Foto: Getty Images
Manchego – ett måste på mackan i Spanien. Foto: Getty Images

Man tar sig till Cuenca på en väg som går längs bergskammen och parkerar på ett torg för att kunna promenera ner till stadskärnan. Från den järnbro som en gång konstruerades av Eiffel, mannen bakom tornet i Paris, kan man på nära håll studera husen som bokstavligen hänger ut över flodravinen. Vägen vidare mot Madrid går över La Mancha, den glesbefolkade högslätten som är mest känd för osten Manchego och väderkvarnarna som Don Quijote slogs mot. Den som vill besöka Spaniens centrum gör klokast i att ta stanna i en förort eftersom bara Madridbor får köra in i huvudstaden. Det är lätt att åka kollektivt in till centrum. Där inne kan du ta tunnelbanan, en av världens största och mest avancerade med över 280 km linjer.

Riddarromantik i Segovia. Foto: Getty Images

En av Spaniens största attraktioner väntar norrut, i staden Segovia. På vägen dit kan du på håll se Valle de los Caídos, De stupades dal, länge en vallfärdsplats för den yttersta högern och för nynazister eftersom den gamle diktatorn Franco låg begravd här. För några år sedan beslöt regeringen att flytta kistan till en annan kyrkogård för att göra dalen till en minnesplats för fascismens offer. General Francos uppror som startade det spanska inbördeskriget 1936 kom att kosta en miljon människor livet.

På andra sidan tunneln i bergskedjan Guadarrama kan du besöka Segovia och se den otroliga akvedukten höja sig över kullarna. Den är romarnas största byggnadsverk i Spanien, 825 meter lång och uppbyggd av granitblock utan något murbruk eller några järn. 280 meter av akvedukten är i två våningar – den behövde vara så hög för att kunna föra vatten från en reservoar till fästningen Alcazar på en klippa över stadskärnan.

Calpe med sin berömda klippa. Foto: Getty Images

ETAPP 12

Vita kusten 

Alicanteområdet lockar med många sevärdheter både längs kusten och i inlandet. Det finns också bra lokaltrafik så att man kan utforska omgivningarna med tåg eller buss. Och kontrasterna är stora, från de medeltida gränderna inne i Alicante till Benidorm, som har fler skyskrapor per invånare än Manhattan. 

Lite längre norrut längs kusten ligger Altea med sin vackra kyrka med blå kupol, och Calpe med sin enorma klippa som en gång var ett piratnäste. Den som vill klättra upp mot toppen gör klokt i att ta på sig ordentliga skor. Redan tunneln i berget är blanksliten och hal av många års vandrare, och på andra sidan väntar branta sluttningar utan räcken. I bergen nordväst om Altea ligger byn Guadalest uppe på en klippa. En gång var det en morisk fästning som bara kunde nås via en gång, uthuggen ur berget. Miljoner besökare sägs hitta hit varje år. En annan höjdare är fortet som reser sig på det 166 meter höga berget över hamnen i Alicante. När man sett sig mätt på utsikten, kanonerna och fängelsehålorna är det en fin promenad genom gränderna ner mot hamnen.

Läs också: Costa del Sol – 13 favoriter på Solkusten

Solkusten har massor av sevärdheter, som grottorna i Nerja. Foto: Getty Images

Västerut ligger Elche med Europas största palmlund som klassats som världsarv av Unesco och som rymmer över 11 000 palmer. Man tror att den anlades av erövrare från Karthago och bevattningssystemet, som ska skydda träden mot uttorkning och som fortfarande är i bruk, började byggas på 700-talet. Alicantekusten heter Costa Blanca, den vita kusten, och Costa del Sol ligger bara en dagsetapp västerut. Solkusten har också massor av sevärdheter som grottorna i Nerja, turistmetropoler som Torremolinos och Marbella, storstaden Malaga med sitt Picassomuseum och så Gibraltar med sina apor som får röra sig fritt på klippan. 

För den som tröttnat på badliv finns mycket att se norrut. Som Ronda, staden som delas av en 120 meter djup ravin. Och Granada med sitt fantastiska palats Alhambra, det sista fästet för de muslimska morerna innan de drevs ut ur Spanien 1492. Nu är du nästan så långt bort det går att komma i Västeuropa, 300 mils körning från Sverige och Öresundsbron.

Kyrkan i Altea, norr om Alicante. Foto: Getty Images

FAKTA SPANIEN

Valuta: Euro. Vanliga bankkort som exempelvis Visa fungerar nästan överallt, men i småbutiker och vid vägtullar är det säkrast med kontanter.

Trafiksäkerhet: Relativt god. Antalet dödsolyckor per 100 000 invånare är bland de lägsta i Europa med 3,6. Siffran för Sverige är 2,7.

Promillegräns: 0,5. För den som haft körkort kortare tid än två år gäller 0,3.

Trafikregler: Du måste ha med reflexväst i bilen och ta på den om du går ut på en trafikerad väg.Och det är förbjudet för förare att tala i handhållen mobil eller att sms:a under färd, eller att ha hörlurar för att lyssna på musik. Kör man med husvagn måste man ha med sig två varningstrianglar som vid behov sätts framför och bakom fordonet. För husbilar tyngre än 3,5 ton gäller minst 50 meter avstånd till fordonet framför om man kör utanför tätort. Reservdäck eller reparationssats för däck ska finnas med i bilen.

Vägavgifter: De flesta motorvägar är avgiftsbelagda och märkta Peaje på skyltar. Man betalar i stationer längs vägen. Ta en biljett vid påfarten, stick in den i automaten när du kommer till en betalstation så ser du vad du ska betala. Det är enklast med kontanter.

Ord på vägen: Ceda el paso: lämna företräde. Gasolina: bensin. Gasoil: gasóleo, diesel. Calle: gata. Carretera: motorväg.

VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Vi tar dig världen runt

Prenumerera på Sveriges största resemagasin! Låt oss inspirera dig med resedrömmar och konkreta guider. Tidningen går att få både i brevlådan och digitalt till läsplattan eller datorn.


Text: Per Andersson-Ek • 2024-05-13
EuropaReportageRoadtrip

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen