Annons
Annons
Nu är det klar – Storbritannien lämnar EU. Foto: GettyImages/Chakrapong Worathat / EyeEm

Nu är det klar – Storbritannien lämnar EU. Foto: GettyImages/Chakrapong Worathat / EyeEm

Nyhet

Storbritannien lämnar EU – detta gäller för resor under 2020

Europaparlamentet har röstat ja till brexitavtalet, vilket betyder att Storbritannien lämnar den Europeiska unionen den 31 januari. Men vad betyder detta för svenska resenärer? Vi reder ut vad som gäller – åtminstone fram till 2021.

Text: Helle Kikerpuu • 2020-01-30 Uppdaterad 2021-06-23

Mer än två tredjedelar av Storbritanniens besökare kommer från Europa och landets officiella turistorganisation, VisitBritain, menar att ingenting kommer att förändras i resväg under 2020. Flyg, fa̙?rjor, långfärdsbussar och tåg kommer fortsätta att gå som vanligt och den dokumentation som EU-resenärer behöver för att resa till Storbritannien kommer inte att ändras till åtminstone 2021.

EU-medborgare kommer fortsatt att kunna resa in med pass och ID-kort, använda det europeiska sjukförsäkringskortet (EHIC) och fortsätta att resa till Storbritannien på semester eller kortare vistelser utan visum.

Man kommer även betala samma pris för samtal, textmeddelanden och mobildata i Storbritannien och EU om man har ett SIM-kort som utfärdats av ett mobilnätverk från ett EU- eller EES-land.

Svenska turister är viktiga

Sverige är en av VisitBritains prioriterade marknader i Europa med cirka 830 000 besökare som tillsammans spenderar runt 450 miljoner pund, drygt 5.6 miljarder svenska kronor, per år i Storbritannien.

– Sverige som marknad är väldigt viktigt för brittisk turism och vårt varma välkomnande till svenska resenärer består. Storbritannien med London i spetsen tillhör svenskarnas absoluta favoritresmål tack vare sin världskända kultur, rika kulturarv och pulserande atmosfär, och vi intygar att svenska besökare kommer att kunna ta del av allt detta även framöver, säger VisitBritains Nordenchef Gary Robson.

PR-satsning

Den brittiska turistorganisationen kommer i vår att lansera en ny stor kampanj i Europa för att marknadsföra upplevelser och platser i Storbritannien.

Kampanjen kommer att lanseras i Sverige, Danmark och Norge men även i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Spanien. I Skandinavien har VisitBritain genomfört flera kampanjer tillsammans med SAS och ytterligare kampanjer kommer marknadsföra London, Oxford och Cambridge.

Brexit påverkar svenskars intresse för resor till Storbritannien

48 timmar i London – en av Europas megametropoler

Vagabond listar: Årets 30 bästa resmål 2020


Text: Helle Kikerpuu • 2020-01-30
NyhetStorbritannien

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top