Att resa är inte alltid ett nöje, tvärtom. Det kan vara tämligen påfrestande. Flygförseningar, jetlag, magsjuka, taskiga hotellrum, Visakort som inte fungerar, fickstölder och stränder fulla till brädden med människor … Ja, det är mycket som kan gå fel och som också gör det. Men värst av allt är inget av detta. Värst av allt är lågprisflyget.

Jag pratar inte om hybridbolag eller andra mitt emellan-lösningar, utan om lågprisbolaget med stort L. När de startade sin verksamhet var jag en av alla dem som tog emot dem med öppna armar. Alla kunde resa. Billigt, i tid och utan krusiduller, hurra!
Nu vet jag bättre. Kvalitet kostar. Och måste få kosta. Pengar är inte allt. Kvalitet, kundvård och personalvård är parametrar som blivit allt viktigare för mig när det kommer till flygande, ja, till allt egentligen. Gammal hederlig service är snart utdött.
Jag när gärna det lilla uns som finns kvar.

Tacka vet jag alla ni gamla, hederliga flygbolag. Alla ni som inte får den uppskattning ni förtjänar. Alla ni som inte får era flyglinjer uppradade i tidningar gång efter annan och där era chefer inte har utvikningskalendrar över personalen som en del i strategiarbetet.

Alla ni, som har en kundtjänst som det inte kostar att ringa till för att få hjälp. Jodå, fyra kronor minuten tar Lågprisbolaget. Femton om du vill ha ”expresshjälp”. Helst ska du förstås inte ringa alls. ”Håll käften och res.”

Men jag tänker inte hålla käften. Jag köper inte längre att man får
det man betalar för. När reslusten naggas i kanten gång på gång är det inte längre kul att resa. Då stannar jag hellre hemma den där weekendresan. Sparar till nästa gång. Åker då ut till Arlanda. Checkar in hos trevlig, utvilad personal som ser mig som en kund och inte boskap som flytt ut på en åker mitt i natten på ängarna kring Skavsta. Tar en drink på planet. Landar på Heathrow. Kuttrar av reskänsla. Ser nästan fram mot hemresan.
En resa är inte att transportera sig till punkt A från punkt B. Det är att resa från punkt A till punkt B. Det har Lågprisbolaget aldrig gjort – och det kommer de aldrig att göra.

Tummen upp

Ipad på resanDen perfekta reskamraten vid förseningar. Svara på jobbmejl, slösurfa eller se en film – allt utan datorns vikt och storlek. Perfekt!

Tummen ned

Dyra roamingavgifter
Mindre perfekt med Ipad: finns inget wifi-nät blir det dyrt. Utomlands äter roamingavgiften ofta upp reskassan efter några få nedladdningar.

3 flygbolag som Tobias gillar lite extra

LufthansaDeutsche kvalitet när den är som bäst. Lufthansa har bra mat ombord, mängder med rutter och ligger långt fram på miljöfronten. De har ofta också kampanjer med riktigt bra priser, framför allt till weekenddestinationer.

Air France–KLM
När jag söker på långväga resor så dyker klm:s flighter allt som oftast upp, med många prisvärda flighter. Hubben är Schiphol, Amsterdam, som i mitt tycke är en av de trevligaste flygplatserna.

Thai AirwaysSydostasiens Lotusblomma, som är det givna alternativet när Thailand lockar. Suverän service. Thai Airways är pris-belönta många gånger om och kommer garanterat kamma hem fler priser i framtiden också.

Vad tycker du om lågprisbolag kontra ”vanliga” flygbolag?