DU, KÄRA RESENÄR, kan vara en del av problemet. Ibland går nämligen utvecklingen käpprätt åt helvete. De senaste 20 åren har resor till kontinenten styrts om från miljö-vänliga tåg till växthusgasalstrande flygplan. Inte så konstigt: tåg har blivit dyrare, krångligare och opålitligare. Som om tågbolagen hade ett möte där de beslutade: nu kör vi hela skiten i botten och låter flyget sno marknadsandelar!
Ända in på nittiotalet fanns direkttåg från Stockholm till Paris och Berlin (samma kupé hela vägen!) och tågluffandet var en bred ungdomsrörelse.
Dessutom kunde man köpa tågbiljett till normalpris fem minuter före avgång. Idag straffas spontanitet. Och flyget till Paris kostar en femtedel jämfört med tåget. Du lider. Miljön lider. Det kallas utveckling.
FÖR 20 ÅR SEDAN VALDE 99 procent av alla charterresenärer hotell med frukost eller semesterlägenhet med självhushåll. Du gav dig ut på stan, gnuggades mot spanjorer och tvingades säga några stapplande fraser på spanska. Hem kom du med åtminstone några sinnesintryck av lokala kulturen.
De senaste åren har charterbolagen satsat på allt inkluderat-hotell, vars andel av charterresandet ökat till en fjärdedel. Många stannar inne i semesterlägret hela veckan. Varför gå ut? Här inne är ju allt gratis, där ute kostar allt pengar.
Lokala turistnäringen, förutom själva allt inkluderat-hotellet, förtvinar. Gatorna utanför staketen ser ut som efter en neutronbomb. De som mot förmodan ger sig ut i verkligheten möts av en vidgad kulturell klyfta: en förstärkt känsla av vi (turister, offer för lurendrejeriförsök) och de (opålitlig och sniken lokalbefolkning). Det kallas utveckling.
DU, KÄRA RESENÄR, kan också vara en del av lösningen. Ibland går utvecklingen nämligen åt rätt håll. Resandet sker alltmer med flyg, men vi ska vara glada att det inte är sjuttiotalets modeller som ritar vita streck i skyn. En Airbus från 1974 drog tre–fyra gånger mer bränsle än dagens Airbus. Målet är ytterligare halvering av soppatörsten – och därmed utsläppen – till 2020.
Turism må slita på miljön och leda till ojämlikheter på semesterorterna. Men vilken ekonomisk verksamhet kan man inte säga det om? Sanningen är att turism jämfört med andra industrier är jämlikare, skonsammare mot miljön och mer naturvårdande.
Utan djur- och naturturism hade vi idag inte haft en enda bergsgorilla eller tiger kvar på jorden. När djuren blev lönsammare att visa upp än att skjuta avtog tjuvjakten.
MÅNGA LÄNDER OCH REGIONER skulle ha betydligt mindre välstånd om man inte satsat på turism. Om turistområdena istället satsat på mineralutvinning, bomullsodling och stålverk hade miljön varit mer förödd och resurserna mer samlade på några få svinrika storägare.
Trots trenden med allt inkluderat sker allt fler semesterresor utomlands på egen hand. En förkrossande majoritet av alla resor komponerar vi idag själva genom att boka flyg, hotell och aktiviteter på olika sajter på nätet.
Vi har blivit kunnigare, modigare, nyfiknare, kulturellt mer öppna – och dessutom betydligt mer medvetna om turismens baksidor. Det kallar jag utveckling.
2 trender och en vision som Per gillar
MEDVETEN CHARTER
Charterbolagen är väl medvetna om att de måste förändras. Även om det är droppar i sjön kommer en strid ström av pigga initiativ. Bränslesnålare charterplan, stöd till ursprungsfolk, barnhemsprojekt och klimatsmarta och/eller socialt ansvarstagande hotell.
EKOLOGISKT MALLORCA
Mallorca har gått från sunkigt och slitet till trendigt och snyggt. Senaste projektet är att totalrenovera Platja de Palma, som 2020 nyinvigs som ekologiskt hållbar turistort.
FRAMTIDENS RESA
2050 går en majoritet av alla semesterresor till Berlin, Alperna och Paris med nya snabbtåg. Flygplanen, för avlägsnare resmål, drivs av miljövänliga turboproppmotorer som visserligen innebär lägre fart men ger 90 procent mindre utsläpp. Allt inkluderat-hotellen är ruiner och sevärdheter i samma kategori som Akropolis och pyramiderna.
Läs mer
Krönika Solsken i diktaturen: Turism i Dubai
Krönika Bara det är lugnt vid poolen: Vem bryr sig om det är diktatur i Thailand?