Air China i hetluften efter att man varnat passagerare för områden med många mörkhyade invånare. Foto: Istock.
Air Chinas rasistiska budskap – varnar för mörkhyade
Ett säkerhetsråd i Air Chinas in flight-magasin har väckt stor uppståndelse sedan det började spridas på sociala medier i tisdags. Där uppmanas passagerare att vara försiktiga när de befinner sig i områden i London med många indiska, pakistanska och svarta invånare.
“Säkerhet: London är generellt en säker plats att resa till, men försiktighet behövs när du befinner dig i(when entering, reds. anm) områden som huvudsakligen befolkas av indier, pakistanier och svarta personer. Vi råder turister att inte gå ut ensamma på natten, och att kvinnor som reser alltid bör åtföljas av en annan.”
Den rasistiska texten är hämtad från Air Chinas in flight-magasin “Wings of China” och är skriven på både engelska och kinesiska.
Artikeln började cirkulera på sociala medier efter att den kinesiska journalisten Haze Fan publicerade en bild på varningen på Twitter i tisdags. Det rapporterar New York Times.
Enligt New York Times svarade flygbolaget med en ursäkt på Twitter där man lovade att magasinet skulle tas bort från samtliga flighter. Air China har “inget överseende med diskriminering”, skrev man då. Tweetet raderades sedan, enligt tidningen.
My story on my own experience reading Air China tips on safety in #London @MayorofLondon @markboleat https://t.co/CeXcROfabc
— Haze Fan (@journohaze) September 7, 2016
Rådet om London är publicerat under magasinets sektion “Tips från Air China” och har mötts av stark kritik både på sociala medier och från politiker i London.
– Min första tanke var att budskapet var skandalöst. Jag tycker att det är kränkande för alla Londonbor och jag önskar att det tas bort, säger parlamentsledamoten Rosena Allin-Khan, som representerar Labour, till Daily Mail.
Det är inte första gången ett kinesiskt företag hamnar i hetluften för rasistiska antydningar av personer med en annan etnicitet, enligt Daily Mail.
I maj i år publicerade ett företag som säljer tvättmedel en film som kritiserades starkt och utdömdes som “världens mest rasistiska reklamfilm någonsin.” I filmen stoppar en kinesisk kvinna ner en mörkhyad man i en tvättmaskin. När han dyker upp igen har mannen förvandlats och är istället av asiatiskt ursprung.
Video: Så här såg det ut när Nordkorea höll sin första ölfestival
Smarta prylen håller dina värdesaker säkra på stranden
Flaggquiz – hur många rätt kan du pricka in?
Text: Johanna Jackson • 2016-09-08
Nyhet