I juli sköts lejonet Cecil illegalt av den amerikanska tandläkaren Walter Palmer. Palmer, som håller sig gömd undan myndigheter, ska ha betalat drygt 400 000 kronor för att döda lejonet Cecil som ska ha lurats ut ur sin fristad i Hwange National Park med ett djurkadaver. Därefter ska Palmer ha skjutit Cecil med en pilbåge, innan lejonhannen flåddes och halshöggs.
– Jag hade ingen aning om att lejonet jag fällde var en känd, lokal favorit, skrev Palmer i ett uttalande strax efter händelsen.
Händelsen som väckte stor uppmärksamhet världen över är dock inte unik. Enligt tidskriften Time exporterades 49 trofeér av döda lejon ut från enbart Zimbabwe under 2013 och efter Cecils död beräknas minst ett dussin lejon ha dödats av tjuvskyttar i landet.
I ett försök att motverka illegal handeln med hotade djur har flera flygbolag nu meddelat att de slutar med att erbjuda transport av troféer från storvilt som buffel, elefant, noshörning, lejon och leopard.
Tidigare i år beslutade South African Airlines, Emirates, Lufthansa och British Airways att de, med omedelbar verkan, förbjuder transport av djurdelar från storvilt.
Förra veckan förbjöd Air France, KLM, Iberia; IAG Cargo och Singapore Airlines transport av samtliga jakttroféer och i måndags anslöt sig Delta, som flyger direkt från USA och ett flertal städer i Afrika, till det växande antalet flygbolag som förbjuder transporten. Även American Airlines och United förbjöd nyligen transport av troféer från storvilt. Det skriver The New York Times.
I ett uttalande kommenterade Charles Hobert, talesman på Delta beslutet:
”Vi kände att det var det rätta att göra”.
Delta har dock inte uppgett att det var tjuvjakten på Cecil som föranledde beslutet, enligt BBC.
I Sverige är det myndigheter som till exempel Jordbruksverket som kontrollerar reglerna för import. I dagsläget är det lagligt att införa djurdelar, som till exempel jakttroféer från lejon, till Sverige – så länge man har de rätta tillstånden för export och import.
SAS har inga direktflyg till Zimbabwe, men erbjuder transport av djurdelar från landet via andra destinationer. I en intervju med Aftonbladet uppger en representant för flygbolaget att man kommer att fortsätta med det.
– Som flygbolag förhåller vi oss till de regler och lagar som svenska myndigheter och EU har gått ut med, säger Cathrine Sandegren, pressinformatör på SAS.
Läs även: