
Det nya planet är en vidareutveckling av Boeings nuvarande 777 och får nya motorer och vingar som byggs i kolfiberkomposit i stället för metall. På det viset räknar Boeing med att dramatist sänka bränsleförbrukningen och därmed utsläppen och få ner underhållskostnaden.
Kolfibermaterialet ska komma österifrån, från Japan. Amerikanska Boeing, som tillsammans med europeiska Airbus dominerar marknaden för passagerarplan, har slutit avtal med en av sina japanska underleverantörer, Toray Industries, som nu får en beställning värd 64 miljarder kronor för att under tio år leverera fiberkompositmaterial till vingarna.
Men de nya lÙ?tta miljövänliga planen är inte så enkla att bygga. Utvecklingen av Dreamlinern var problemtyngd och planet dras fortfarande med barnsjukdomar, vilket Norwegian och flera andra flygbolag som beställt planet erfarit. För att minska risken med 777X har Boeing backat ett steg och bestämt sig för att flygplanskroppen ska vara traditionellt byggd i aluminium, medan vingarna byggs i det nya lätta kolfibermaterialet. Första 777X-planet levereras 2020.
Samtidigt förbereder konkurrenten Airbus lanseringen av A350, helt och hållet byggt i kolfiberkomposit. Det planet förväntas bli en utmanare till Boeings Dreamliner.
Du som läste det här kanske också är intresserad av:
Nyhet SAS flyger på matolja.