SAS flyger på matolja
Satsningen på matolja i tanken är en fortsättning på de tester med olika gröna bränslen som flygbolag gjort i flera år världen över.

Med på flighten på tisdagsmorgonen finns flera av deltagarna i Svebios konferens Årets Bioenergidagar som arrangeras i Östersund 4–5 november, och där ett av årets teman är biobränslen för flyg.

– När vi på Swedavia når vårt mål om nollutsläpp av fossil koldioxid 2020 i vår egen verksamhet finns endast ett område kvar att jobba inom och det är förnybara flygbränslen. Därför är den här satsningen ett så viktigt och intressant steg i rätt riktning, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

Men allt är inte biobränsle. I tankarna har flygplanet tio procent syntetiskt biobränsle, som SAS föredrar att kalla oljan, och resten vanligt jetbränsle i tanken. Men redan den 11 november kommer SAS och Norwegian att genomföra två inrikesflygningar i Norge där 45 procent av drivmedlet är frityrolja.

Satsningarna är en fortsättning på de tester med olika gröna bränslen som flygbolag gjort i flera år världen över.

– Det nya är att vi testar det här i Skandinavien, säger Lars Andersen Resare, miljö- och hållbarhetschef på SAS.

Du som läst den här artikeln om matolja i flygtanken vill kanske också läsa det här:

Nyhet Energisnål dusch från rymden spar miljön på jorden.