Fler plan får vingöron
Vingar med vinklad spets utrustas nu på fler flygplansmodeller. Austrian Airlines är först ut i Europa med att ha konstruktionen på sina Boeing 767:or. Syfte: att spara bränsle.
Så kallade vingöron, eller winglets, har länge varit standard på flygplanstyper som Boeing 737 och 757. De placeras upprätt längst ut på vingen i syfte att minska och jämna ut luftmotståndet. På så sätt minskar energiåtgången och därmed även bränsleförbrukningen.
I somras försåg American Airlines sina flygplan av modellen B767 med vingöron. Nu blir Austrian Airlines först ut i Europa med konstruktionen på samma modell.
– Ett plan är klart, ytterligare ett blir klart i slutet av maj och de sista två kommer att utrustas senare i år, säger Johannes Walter, vd på Austrian Airlines.
Förhoppningen är att satsningen ska ge vinst inte bara för flygbolagets ekonomi utan även för miljön. 1000 ton flygbränsle per år och flygplan kommer nämligen att sparas, enligt vd Johannes Walter.
Text: Malin Lundgren
Text: Redaktionen • 2009-03-31
Nyhet