Foto: StockXchange
Den 1 augusti förbjöds tilläggsavgifter i samband med kontokortsköp i Sverige. Men flera resebolag fortsätter att ta ut avgifter. Sedan förbudet infördes har Konsumentverket fått in över 40 anmälningar. Efter en snabbutredning kontaktas idag Mr Jet, Wizzair och Travelstore av verket.
Ryanair flest anmälningar
Ryanair har fått i särklass flest anmälningar med 22 stycken. Men på grund av Rom 1-förordningen kan Konsumentverket varken gå på dem eller Norwegian. Båda bolagen har sina huvudkontor utomlands, och har valt att rätta sig efter respektive lands transportvillkor. Något de har rätt till, enligt förordningen.
– Det är problematiskt att vissa bolag kan ta ut avgift. Det är svårt för konsumenterna att veta vad som gäller, säger Anna Hallqvist, jurist på Konsumentverket.
Dolda avgifterna
Kortavgiftslagens syfte är bland annat att kunderna ska få insyn i vad de betalar för. Men effekten har blivit den motsatta. Flera bolag har bytt namn på avgifterna och kallar det numera ”administrativ avgift” och ”säkerhetsavgift”.
Mr Jet, Travelstore och Wizzair har nu till den 22 september på sig att svara på Konsumentverkets kritik.