Claire Liner
Tänk dig att det är år 2020 och du sitter i ett flygplan som startar och landar som en helikopter utan väsen. Det blir verklighet om skisserna för framtidsplanen drivs igenom.

35 forskare vid Bauhaus Luftfahrt i München ligger bakom skisserna på framtidens flygplansmodeller. Dessa ska bland annat klara både start och landning på mycket kortare landningsbanor än dagens modeller. Flygplanen kan komma att tas i bruk 2020.

Många av världens flygplatser, exempelvis Heathrow i London, är överbelastade och flygplan med mindre behov av utrymme skulle underlätta trafiken avsevärt. Hyliner ESTOL är en av modellerna, med särskilda finesser för att just starta och landa på korta banor. Designen på vingarna gör att en tunn luftström på spetsarna pressas bakåt för att hjälpa till med fart framåt, och förbättrar aerodynamiken.

Modellen VTOL Airship landar och startar lodrätt tack vare den aerodynamiska designen som hjälper till i själva lyftögonblicket. Den här modellen drivs av helium och är en hybrid av ett flygplan och ett luftskepp.

Sist men inte minst har vi en omdiskuterad modell vid namn Claire Liner. Fyra propellrar i stjärtfenan får energi från motorer som är helt integrerade i flygplanskroppen. En särskild konstruktion ökar motorernas effektivitet och minskar utsläppen likväl som bullernivån. Passagerarna buntas ihop på två våningar i mitten, med en liten del för Business längst fram.

Text: Malin Rothenborg