Om du reste med Virgin Atlantic från Heathrow igår, och om du mot förmodan flög i den yppersta lyxklassen Upper Class Wing, blev du mottagen av en värdinna iförd glasögon från Google.

Virgin Atlantic testar under sex veckor framåt Google Glass för att se om de smarta glasögonen, egentligen en minidator som visar information framför glasögonens lins, kan ge kunderna ett ännu bättre mottagande än idag.

Glasögonen ger värdinnan möjlighet att snabbt svara på frågor om exempelvis väder eller evenemang på resmålet, att använda glasögonens kamera för att skanna koder till incheckningen och att översätta mellan olika språk, skriver geek.com.

Konsekvensen blir att värdinnan aldrig behöver stå vid ett bord eller vid en dator när passageraren tas emot, utan välkomnandet blir mer personligt.

På sikt räknar Virgin Atlantic med att Google Glass även ska ge information om exempelvis passagerarens önskemål för mat och dryck under flygningen.

Flygbolaget testar även den smarta klockan Sony Smartwatch 2 i samma syfte.