Såhär presenterar resebyrån Pissup sina resor.
Målgruppen: grabbgäng på svensexor eller män i åldern 25–40 som vill gå loss i ”vilda östern”. Carsten Düring är medgrundare till skandinaviska Pissup Resor.
– Människor söker och vill köpa upplevelser. Vi har konsumentanpassat upplevelserna, säger han.
Konceptet kommer ursprungligen från Storbritannien, som sedan år 2000 skickat iväg cirka 35 000 britter på organiserade grabbresor.
Sugen på aktiviteten ”Biff och bröst”? För 550 kronor ingår en stor biff, tre öl och strippshow av en ”bayersk bimbo”.
Enligt Carsten Düring är det mest populära weekend-alternativet en helg i Prag. Grabbarna hämtas upp av en Hummer limousine, får en strippshow i bilen och sedan blir det middag och pubrunda. Dagen efter väljer många att ta en tur till skjutbanan.
– Killar njuter av att vara ensamma och prata om saker som inte har med känslor att göra. Och de gillar att tävla. Män behöver en aktivitet när de umgås.
Hur hör det ihop med att se en strippshow i en limousin?
– Stripporna ska ju egga var och en av killarna, men i verkligheten är det en pinsam situation, eftersom ingen vill visa sig upphetsad. Männen vill se varandra bli förödmjukade.
Så vad ni säljer är resor för killgäng som ska förödmjukas inför varandra?
– Vi säljer fantasier och upplevelser. Sen är det kul att sätta sina kompisar i situationer där man inte vet hur de ska reagera och så har man fått något att prata om i fem år.
Lars Jalmert, mansforskare på Stockholms universitet, är kritisk till resebyråns inriktning.
– Det här är en skälvande ryckning från ett manssamhälle som håller på att försvinna. Vi går mot ökad jämställdhet och det här är ett sätt att försöka lyfta fram gamla mansideal.
Text: Sofia Hadjipetri
Vad tycker du om Pissups koncept? Diskutera här!