Flygbranschen är en konjunkturkänslig bransch. I det rådande ekonomiska läget förlorar stora flygbolag som exempelvis SAS och AirFrance tillsammans med KLM många resenärer. Konsumenterna söker efter billigare alternativ, vilket gynnar lågprisflygbolagen. Men att lågprisbolagen säljer fler biljetter innebär inte nödvändigtvis ökad vinst, då många av dem dumpar sina biljettpriser.

Ryanair sålde fler flygbiljetter under det sista kvartalet ifjol jämfört med året innan, trots lågkonjunkturen. Men redovisade nyligen en förlust på drygt en miljard kronor för samma period.

Ashley Casey är försäljnings- och marknadsansvarig för Ryanair Sverige och region norra Europa. Hennes teori om den ökade försäljningen är att resenärer har blivit mer priskÙ?nsliga de senaste månaderna. Resenärerna bestämmer sin resa helt och hållet efter priset och att jämföra priser mellan flygbolag blir alltmer viktigt, menar Ashley Casey.

Liksom Ryanair slog Norwegian försäljningsrekord under sin kampanj i början av januari och koncernens passagerartrafik ökade 2008 jämfört med 2007. En trend var att Norwegian fick fler affärsresenärer i slutet av året, enligt Åsa Larsson, presschef för Norwegian Sverige.
– Folk blir mer medvetna om priserna och väljer ett lågprisbolag, säger hon.

Oliver Aust, affärsområdeschef för Easyjet, meddelar också att de har fått fler affärsresande. De hade också en ökning av långväga semesterfirare, men en minskning av impulsresenärer. Fast totalt sett hade även Easyjet fler passagerare under oktober, november och december 2008 jämfört med 2007. Lågkonjunkturen förändrar människors resebeteende menar Oliver Aust.

Susanne Dahlberg är försäljningschef för krisdrabbade SAS. I januari i år hade bolaget 1,7 miljoner passagerare, vilket är en minskning med 17,5 % jämfört med samma månad förra året.
– Det är en tuff tid.

Text: Lovisa Granberg