Var tredje webbplats som säljer flygbiljetter vilseleder konsumenterna. Av de 386 webbplatser som förra året kontrollerades av konsumentmyndigheterna visade sig 137 uppge felaktiga priser eller felaktig information. Sedan dess har bara hälften bättrat sig, visar den genomgång som nu har gjorts.
Problemen gäller både lågprisbolag och traditionella flygbolag. Så många som 58 % av de undersökta sajterna hade problem med vilseledande prissättning. Problem med avtalsvillkoren fanns på nära hälften av sajterna. Ett annat vanligt fel är att utannonserade priser inte gick att hitta på själva sajterna, något som inte heller är lagligt.
Många sajter har flera av de uppräknade problemen. Sverige är ett av de 16 länder som ingår i rapporten, och resultatet speglar den kontroll som svenska Konsumentverket gjort av webbplatserna. Men Konsumentverket lyfter fram att de under det senaste året fört en positiv dialog med de företag som hade brister på sina sajter.
EU-kommissionären Meglena Kuneva kallar undersökningens resultat för oacceptabelt.
– Mitt budskap till industrin är tydligt. Agera nu, annars agerar vi, säger hon.
Granskningen ska vara avslutad den 1 maj 2009. Den rapport som kommit nu är en delrapport.
Text: Barbro Janson