Från den 1 januari ska även de norska hotellen kvalitetsmärkas med stjärnor – precis som resten av Europas hotell, skriver den norska tidningen Aftenposten.

– Idag är det bara Norge och Finland som inte har en sådan klassificering. Inom loppet av några år räknar vi med att de flesta hotell i Norge är med i systemet, säger Knut Almquist, administrerende direktør i NHO Reiseliv till norska Aftenposten.

Systemet med stjärnor ska visa hotellets kvalitet. Systemet bygger på frivillighet, men Knut Almquist räknar med att de flesta hotell kommer att vilja ingå i systemet.

Bakom införandet av stjärnor i Norge ligger ett beslut av den norska regeringen, som en följd av ett europeiskt initiativ om kvalitetsvärdering av övernattningar. Arbetet med att ta fram det norska systemet har tagit tre år.

Knut Almquist tycker att det norska systemet är bättre än det som många andra europeiska länder har.

– Utomlands är det inte ovanligt att man bara ser på villkor som fysisk utrustning, men hos oss kommer också mjuka värden att som kundnöjdhet och servicenivå att vara avgörande för hur många stjärnor ett hotell ska kunna få, säger han till Aftenposten.

Tanken är att hotellen själva ska göra undersökningar bland gästerna med jämna mellanrum för att dokumentera att de förtjänar sina stjärnor. Ju fler stjärnor ett hotell har, desto oftare ska undersökningarna göras.

I Sverige har vi ett liknande system som det som kommer att införas i Norge. Kriterier och upplägg stämmer väl överens med det danska systemet som har varit i bruk sedan 1997. Det svensk/danska systemet används även på Island, Grönland och Åland.

Text: Barbro Janson