Mer än var fjärde Norwegian-flygning är försenad. I januari kom bara 73 procent av flygbolagets flygningar fram i rimlig tid, skriver SvD. De resterande flygningarna var mer än en kvart försenade.
I januari låg Norwegian i bottenskiktet bland 33 europeiska flygbolag. Bara de ryska Transaero och UTair Aviation hade ännu sämre punktlighet.
Det är sajten FlightStats.com som månatligen gör studier över flygbolagens punktlighet. Även i december ingick Norwegian i mätningen, då med totalt 49 europeiska flygbolag och Norwegian på 44:e plats. Precis som i januari var cirka tre av tio Norwegianplan över 15 minuter försenade när de nådde fram till gaten på ankomstflygplatsen.
”Punktligheten påverkades av vädersituationen i Skandinavien” heter det i ett pressmeddelande där Norwegian förklarar de senaste svaga punktlighetssiffrorna. Så hette det även tidigare i år när decemberstatistiken förklarades av ”utmanande väderförhållanden i Nordeuropa i början av december”.
Men väderförklaringen är tveksam. SAS – som också flyger mycket inom Skandinavien – redovisar inte lika dåliga siffror som Norwegian.
Flygbolagen själva mäter dock inte på samma vis som FlightStats.com. Till exempel definierar Norwegian sin punktlighet med den andel av flighterna som lämnar piren senast en kvart före tidtabell, alltså en punktlighetsmätning före start och landning. På så vis kunde Norwegian själva redovisa att 78,3 procent av flygningarna gick i tid, medan SAS hade 82,3 procent punktliga flygningar i januari.