Omöjligt att förutse flygbolagskonkurser
Skyways, Malev och Spanair – tre flygbolag som konkursat i år.

Nej, du kan inte förutse nästa flygbolagskonkurs. Inget bolag kommer någonsin varsla om att det är på väg att gå omkull. Nästan alla världens flygbolag har ekonomiska problem. Vilket som faller nästa gång står skrivet i stjärnorna.

Bara några minuter innan Spanair gick i konkurs i januari kunde du boka och betala deras biljetter. Cyniskt och osmakligt, tyckte många drabbade resenärer. Men det ligger i sakens natur att man inte antyder att undergången är nära. Man kör för fullt ända in i kaklet. Det finns inga mjuka konkurser, säger flygbolagsexperter som Vagabond talat med. Läget för oss resenärer är på flera sätt väldigt gynnsamt. Den hårda konkurrensen mellan flygbolagen har lett till rekordlåga priser och ett stort och varierat utbud av resor med många direktflyg från Sverige till populära semesterorter vid Medelhavet.

Å andra sidan mår många flygbolag pyton. De ekonomiska marginalerna är små. I januari föll två, både Spanair och ungerska Malev, men fler kan falla snart.
– Men det är inte någon förhöjd risk för flygbolagskonkurser just nu. Det finns alltid en risk: en stor del av världens flygbolag som grupp har egentligen inte tjänat några pengar de senaste 40 åren, säger Henrik Littorin på Swedavia som äger och driver de flesta av Sveriges flygplatser.
Så har vinterns konkurser inget med eurokrisen att göra?

– Nej, kopplingen mellan makroekonomi, till exempel Europas ekonomiska problem, och den kortsiktiga utvecklingen inom flygbranschen är mindre än vad många tror, säger Henrik Littorin på Swedavia som driver Sveriges statliga flygplatser.
En fördel med den mördande konkurrensen är att konkurser nuförtiden inte drabbar resenärerna lika hårt, eftersom andra flygbolag snabbt ger sig in i tomrummet för att ersätta flygningar som försvunnit i konkurserna.
Efter Malevs konkurs sänkte Norwegian priserna på de linjer där det ungerska bolaget tidigare flög. Spanska Vueling hade sedan länge planerat på att börja flyga Stockholm–Barcelona i vår, men efter Spanairs konkurs tidigarelade man flygstarten. Och Ryanair meddelade bara några timmar efter Malevs konkurs att man ska börja med fler flygningar från Budapest.
– Tittar man på linjen Stockholm–Barcelona kan man se att utbudet i sommar är lika bra som före Spanairs konkurs, säger Henrik Littorin.
Uttrycket ”den enes död är den andres bröd” har väl aldrig passat bättre.
PER J ANDERSSON
per@vagabond.se

3 sätt att lindra smällen

1. Tilläggsförsäkring. Reseskyddet i hemförsäkringen gäller inte vid flygbolagskonkurser. Men det finns tilläggsförsäkringar som täcker konkurser. Prata med ditt försäkringsbolag.
2. Konkursförsäkring. Du kan också köpa en separat konkursförsäkring i samband med bokning av resa hos en nätresebyrå. Europeiska/ERV har dessutom en ny årsreseförsäkring som täcker konkurs.
3. Kreditkortsbetalning. Om du betalar resan med kreditkort (där du betalar mot faktura i efterhand) kan du i vissa fall få tillbaka de inbetalade pengarna från banken/kortföretaget.

Läs mer

Länk

Skyways har landat för gott

Länk

SAS ersätter nedlagda linjer