Ryanair fälls för sexistisk reklam”Bilden i kombination med texten utgör ett exempel på marknadsföring där kvinnor används som blickfång av sexuell natur på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet”, skriver ERK i sin bedömning av Ryanairs annons.
Reklamen anmäldes till ERK för att den pekades ut som sexistisk och inte hade något att göra med de flygresor som marknadsfördes.
Liknande reklam med vuxna skolflickor har tidigare varit i blåsväder i Storbritannien där Advertising Standards Authority, ASA, förbjöd reklamen – men Ryanair vägrade att ta bort densamma med hänvisning till att bedömningen var orättvis och partisk, skriver the Guardian.

ERK fällde ytterligare sju kampanjer för sexistisk marknadsföring. Bland andra fanns en topless kvinna med i Big Events reklam för en modevisning på Hard Rock Café och Ur & Penn gjorde reklam för klockor med en bild på två kvinnor i kort klänning, stor urringning och en man i kostym och solglasögon.

ERK:s bedömningar görs utifrån Internationella Handelskammarens grundregler för reklam. Enligt reglerna ska reklamen utformas utifrån en passande känsla för socialt ansvar och den får inte vara diskriminerande. Reklamen bör inte framställa män eller kvinnor som rena sexobjekt, visa en otidsenlig syn på könsrollerna eller vara kränkande eller nedvärderande.
ERK saknar befogenheter att utdöma straff.
Text: Louise Larsson