Konsumentverket och Finansinspektionen vill att regeringen ska täppa till luckor i den nya betaltjänstlagen, som förbjuder resebolag att ta ut kortavgifter vid köp av resor. Men flygbolagen Ryanair och Norwegian behöver inte oroa sig, trots att Konsumentverket tagit emot mer än 30 klagomål för att de fortsätter att ta ut kortavgifter av sina svenska resenärer. Denna snedvridna konkurrens har uppstått eftersom flygbolagen har sina baser i andra länder, och där försäljningen sker enligt det landets regler. Det går inte att komma åt genom några lagändringar i betaltjänstlagen.

– Gällande specifika konkurrensfrågor är det ett område för Konkurrensverket, säger Maria Grunditz, jurist på Konsumentverket.

När betaltjänstlagen trädde i kraft sommaren 2010 var flera reseföretag ovilliga att slopa kortavgiften. Internetresebyråerna Travelpartner, Mr Jet och Travellink behöll den under en period, och döpte i vissa fall om den till administrativ avgift. Konsumentverkets reseavdelning genomförde en stor granskning och flera bolag fick påstötningar från myndigheten. Men i dag, ett år efter att lagen trätt i kraft, är Konsumentverkets uppfattning att de svenska reseföretagen är laglydiga.

– Vi har gjort en uppföljning och de har rättat in sig i ledet, men vi följer förstås kontinuerligt om vi får in klagomål, säger Maria Grunditz.

De utländska flygbolagen, som Ryanair och Norwegian, som satsar hårt på den svenska marknaden undantas dock reglerna. De tillåts agera efter sitt hemlands regler – allt enligt EU-regler som rör transport av personer – och varken Irland eller Norge har förbud mot kortavgifter.

Text: Travel News