//Christian Daflos

Björn Erik Thon på Norska Konsumentverket kommenterar:
– Många bolag erbjuder ett lockande lågt pris i början av beställningen, men till slut blir det totala priset flera hundra procent högre, när ”skatter och avgifter”, ofta rena driftskostnader, har lagts till.

En biljett som kostar en krona innebär alltså inte att det bara är en krona som tillfaller flygbolaget. Skatter och tilläggsavgifter kan framstå som fasta avgifter tillagda av myndigheter och flygplatser, oavsett biljettens pris, men EU-rapporten visar att de oftare tillfaller bolagen direkt. Du kan tillexempel få betala ”flygplatsavgifter”, som betalar flygbolagets personal eller ”bränsletillägg”, som täcker variationer i bränslepriset.

– Ett tecken på att det inte är ”riktiga” skatter och avgifter är att biljettpriset är väldigt lågt och att en mycket större del består av just skatter och avgifter. Om man radat upp en hel massa avgifter med olika namn som man inte begriper sig på är det heller inte rimligt att utgå från att det är skatter och avgifter, säger Björn Erik Thon.

Flygbolagen använder dessutom sinsemellan olika namn för sina avgifter och försvårar ytterligare konsumentens möjligheter att jämföra deras priser och veta hur mycket som är verkliga fasta avgifter. Rapporten föreslår att biljettpriset istället delas upp i tre delar: skatter till myndigheter, avgifter till flygplatser samt biljettpris.

Henrik Hoffmeister, jurist vid Konsumentverket i Sverige, tycker att flygbolagen borde spela med öppna kort.

– Ett bolag som speglar själva priset mer korrekt kanske verkar dyrare, fast de i slutändan kostar lika mycket. Man ska visa saker och ting för vad de verkligen är, säger han till SVT:s Rapport.

Läs hela rapporten här.