Så får du ersättning från ditt flygbolag

Sedan askmolnet blåst bort väntar tusentals svenskar på svar på frågan: vem betalar flygstoppet? EU-förordningen om passagerares rättigheter säger att det är flybolagen som oavsett orsak ska ersätta resenärernas omkostnader (logi, mat och transporter) vid förseningar.

Text: Sara Pettersson

Men det är lättare sagt än gjort. Att få kontakt med flygbolagens överbelastade kan dock vara stört omöjligt . Vagabond har sammanställt en vägledning för dig som vill få ersättning för inställda och försenade flygplan i samband med askmolnet:

1. Ring flygbolaget!
Börja med att försöka ta kontakt med det flygbolag du reste med. Där begär du ut den ersättning du lagt ut för eventuella hotell, mat och transportkostnader för den tiden du var försenad.

2. Prata med konsumentvägledaren!
Får du inget svar från ditt flygbolag eller inte är nöjd med ersättningen de erbjuder, ska du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Är ditt flygbolag inte svenskt kontaktar du Konsument Europa. De hjälper dig att kontakta flygbolaget och skickar handlingar åt dig.
http://www.konsumentverket.se
http://www.konsumenteuropa.se

3. Kontakta ARN! Fortfarande ingen ersättning? Kontakta Allmänna reklamationsnämnden, ARN. För att göra det måste du ha lämnat ett krav till flygbolaget och fått ett avvisande svar och din anmälan till ARN måste lämnas inom sex månader från det att du fått avvisningen. ARNs beslut i ärendet fungerar endast som en rekommendation till företaget och tvingar inte ett företag att följa rekommendationen.
http://www.arn.se

4. Stäm flygbolaget! Ett sista steg är att öppna upp ett mål i rätten mot flygbolaget. Det är dock en chansning och går du förlorande ur målet tvingas du inte bara betala dina kostnader, utan även motpartens kostnader för rättegången. Om summan för dina omkostnader inte överstiger 21200 kronor (ett halvt basbelopp) kan du öppna ett småmål och då minskar kostnaderna för rättegången.
http://www.domstol.se