Statistik kan man som bekant vrida och vända på för att bevisa det mesta. Så svaret på om flygandet minskar eller ökar har flera svar.

Med det korta perspektivet kan man se att flygandet ökar. I alla fall utrikes. Första halvåret i år ökade utrikesflyget med 5 procent jämfört med samma period förra året. Inrikes flyger vi däremot mindre (–10 procent) i år jämfört med ifjol, enligt ny statistik från Swedavia, det statliga bolaget som driver Sveriges tio största flygplatser.

Då peakade det

Med det långa perspektivet blir svaret ett annat. Vårt flygande ökade varje år under hela tiotalet och peakade 2018.

2019 (året före pandemin) började det minska för att (förstås) störtdyka under själva pandemiåren.

Sedan pandemin blåsts av har flygresandet (förstås) ökat, men – och det är det intressanta – inte tillbaka till de nivåer som rådde före utbrottet.

Antalet passagerare som rest till och från Sveriges tio statliga flygplatser. Källa: Swedavia

Minskat med tredjedel

Totalt har antalet flygresor från svenska flygplatser minskat från drygt 40 miljoner 2018 till drygt 30 miljoner ifjol, alltså en minskning med drygt 30 procent. Det vill säga: Vi gör numera 10 miljoner färre flygresor om året jämfört med för sex år sedan.

Antalet flygresor per invånare är nu tillbaka på ungefär samma nivå som 2010, enligt en sammanställning som Sveriges natur och Newsworthy gjorde i början av året. Framförallt flyger vi kortare sträckor än före pandemin. Många av de populäraste utomeuropeiska resmålen, som USA, Thailand och Kina, ligger kvar på betydligt lägre nivåer än före pandemin.

Frågan är: Reser vi ändå lika mycket utomlands som före pandemin, men väljer andra transportmedel. Vi kanske tar tåget istället?

Sveriges tio flygplatser som drivs av statliga bolaget Swedavia som också äger alla förutom de i Luleå och Ronneby (som ägs av Försvarsmakten). Karta: Swedavia

Rälsvägen

Tyvärr finns ingen detaljerad statistik över utrikestrafiken med tåg, men Resebarometern, Sveriges största resvaneundersökning, visar att utrikesresandet med tåg bara ökat marginellt de senaste åren och ligger kvar på ungefär 5 procent av det totala semesterresandet till utlandet. Fortfarande väljer ungefär 60 procent flyget när de ska utomlands på semester.

Den stora succén för tågen handlar nästan uteslutande om inrikesresandet. De senaste 30 åren har tågresandet inom Sverige fördubblats, enligt Trafikverket. Tittar man på de kortaste resorna – regionaltågen – är ökningen imponerande 270 procent från 1990 till 2022, från 82 till 222 miljoner tågresor.

Denna ökning av antalet tågresenärer är en viktig förklaring till ökat strul i den svenska tågtrafiken. Med fler tåg och ökat tryck på järnvägen har trängseln på spåren blivit större och problemen fler.