Annons
Annons
Assal Fard blev utnämnd till resan otrevligaste passagerare efter att hon bad kabinpersonalen på SAS-flygningen att informera de andra passagerarna om hennes nötallergi. Foto: Istock.

Assal Fard blev utnämnd till resan otrevligaste passagerare efter att hon bad kabinpersonalen på SAS-flygningen att informera de andra passagerarna om hennes nötallergi. Foto: Istock.

Nyhet

SAS vägrade varna för passagerares nötallergi

Assal Fard, 35, skulle resa hem till Stockholm efter sin smekmånad i USA. Men flygresan blev en mardröm då personalen vägrade varna för hennes nötallergi, skriver Aftonbladet.

Text: Johanna Jackson • 2016-08-15 Uppdaterad 2021-06-23

Assal skulle resa hem från Los Angeles förra veckan när incidenten uppstod. Assal som är en frekvent flygare hade på förväg meddelat personalen om sin allergi, och på ditvägen var det inga problem. Kabinpersonalen varnade i högtalarna och inga nötter serverades ombord.

Men på hemresan fick Assal ett allt annat än ett trevligt bemötande. När hon bad personalen att varna de andra passagerarna fick hon först höra att det inte var möjligt på grund av flygbolagets policy. Assal gav sig dock inte och efter en lång tid i luften beslöt sig personalen att ropa ut att en person med jordnötsallergi ombord, skriver Aftonbladet. Problemet är bara att Assal även är allergisk mot andra nötter men när hon påpekade detta för personalen fick hon höra att “business class måste få sina nötter.”

SAS vägrade varna för passagerares nötallergi
Händelsen inträffade förra tisdagen när Assal skulle flyga hem från Los Angeles. Foto: Istock.

Den otrevliga flygresan nådde sitt klimax när hon, fortfarande var dåsig efter att behövt ta en extra stor dos medicin blev närmad av en medlem från kabinpersonalen som bar på ett gosedjur.

– Jag trodde att han skulle be om ursäkt, men han sa att jag blivit utnämnd till resans otrevligaste passagerare. “Du har förstört resan för 300 resenärer” sa han till mig. Jag blev jätteledsen, säger hon till Aftonbladet. 

SAS beklagar Assals upplevelse och meddelar att man kommer att försöka reda ut händelsen. Enligt Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS, kan flygbolaget dock inte garantera att det inte finns spår av nötter i snacks eller maten.

– Däremot försöker vi alltid att vara tillmötesgående när det gäller andra nötter och allergier, om passageraren säger till i god tid, säger hon till tidningen. 

Här är varför du borde åka till stranden på din nästa resa

13 av de knäppaste anledningarna till varför folk har kastats av flyget

Brunei – Sydostasiens oupptäckta kungaöme

Mexiko: Den här rosa lagunen ser nästan overklig ut


Text: Johanna Jackson • 2016-08-15
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top