Assal skulle resa hem från Los Angeles förra veckan när incidenten uppstod. Assal som är en frekvent flygare hade på förväg meddelat personalen om sin allergi, och på ditvägen var det inga problem. Kabinpersonalen varnade i högtalarna och inga nötter serverades ombord.
Men på hemresan fick Assal ett allt annat än ett trevligt bemötande. När hon bad personalen att varna de andra passagerarna fick hon först höra att det inte var möjligt på grund av flygbolagets policy. Assal gav sig dock inte och efter en lång tid i luften beslöt sig personalen att ropa ut att en person med jordnötsallergi ombord, skriver Aftonbladet. Problemet är bara att Assal även är allergisk mot andra nötter men när hon påpekade detta för personalen fick hon höra att ”business class måste få sina nötter.”

Den otrevliga flygresan nådde sitt klimax när hon, fortfarande var dåsig efter att behövt ta en extra stor dos medicin blev närmad av en medlem från kabinpersonalen som bar på ett gosedjur.
– Jag trodde att han skulle be om ursäkt, men han sa att jag blivit utnämnd till resans otrevligaste passagerare. ”Du har förstört resan för 300 resenärer” sa han till mig. Jag blev jätteledsen, säger hon till Aftonbladet.
SAS beklagar Assals upplevelse och meddelar att man kommer att försöka reda ut händelsen. Enligt Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS, kan flygbolaget dock inte garantera att det inte finns spår av nötter i snacks eller maten.
– Däremot försöker vi alltid att vara tillmötesgående när det gäller andra nötter och allergier, om passageraren säger till i god tid, säger hon till tidningen.