Ska du ta dig till Sicilien idag kan du – om du inte flyger – ta färjan från en rad italienska hamnar, som Genua, Livorno, Neapel, Salerno, Reggio Calabria, Vibo Valentia och Villa San Giovanni. Den sistnämnda hamnen erbjuder den kortaste överfarten – 20–30 minuter – och det är också den vägen tågen från Milano och Rom till Palermo tar.
Bron till Sicilien kommer att bli 3,3 km lång och sträcka sig mellan två 400 meter höga torn. Den planeras att få två järnvägslinjer i mitten och tre körfält för bilar och bussar på vardera sidan.
Läs också: 6 tågrutter i Italien du inte får missa.


Klart om 8 år
Byggandet ska gå rekordfort, redan 2032 eller i värsta fall 2033 ska den stå klar, enligt Italiens transportminister Matteo Salvini som tror att brobygget kommer att skapa 120.000 jobb om året och ge ekonomisk tillväxt till området (regionerna Sicilien och Kalabrien är två av Europas fattigaste).
Men trots att italienska regeringen fattat beslutet återstår några hinder att passera. Projektet måste också godkännas av den italienska revisionsrätten och av landets och EU:s miljömyndigheter.
Det är inte första gången som planer på ett brobygge lanserats. Första gången var på 1970-talet, men då fick planerna läggas på is på grund av hårt motstånd såväl i Rom som på Sicilien.
Maffiaoro
En annan farhåga har handlat om skattebetalarnas pengar för projektet ska tillfalla de sicilianska och kalabriska maffiorna som har ett brett inflytande över politik och samhälle i södra Italien.
Gräsrotskommittén i Kalabrien ”Nej till bron” kritiserade onsdagens tillkännagivande och sa att det var en politisk manöver, snarare än resultatet av en grundlig teknisk utvärdering, skriver BBC. Lokala grupper som motsätter sig bron säger också att dess byggande skulle förbruka miljontals liter vatten per dag medan både Sicilien och Kalabrien regelbundet kämpar med torka.
Jordbävningar
En annan oro har handlat om att den planerade bron hamnar i ett av de mest seismiskt aktiva områdena i Medelhavet. Frågan är: kommer en bro stå emot framtida jordbävningar?
Men italienska regeringen tror på projektet. Premiärminister Giorgia Meloni sa efter beslutet i onsdags att det är en ”investering i Italiens nutid och framtid” och la till:
– Vi tycker om svåra utmaningar när de är vettiga.
LÄS MER: Palermo: Från maffiametropol till kulturhuvudstad.
LÄS ÄVEN: Västra Sicilien – övergivna byar, vandring och ö-luff.