Nu har Luftfartsverket och charterflygbolaget Novair avslutat den första serien gröna inflygningar till Stockholm-Arlanda. Den nya flygtekniken innebär mindre utsläpp, mindre buller och lägre kostnader.
Planet glidflyger in till flygplatsen med minsta möjliga motorpådrag, samtidigt som det svänger in mot landningsbanan betydligt snävare och närmare flygplatsen än vad dagens teknik tillåter.
Inflygningen sker med planets ordinarie manövreringssystem, kompletterat med information som skickas i realtid från marken till planet om de exakta vindhastigheterna och riktningarna.
På så sätt kan man spara mellan 160 och 340 kilo flygbränsle per inflygning.
– Vi använder utvecklad GPS-navigering i stället för fasta radiofyrar, vilket gör att vi kan minimera flygsträckan, men också välja en flygväg där vi inte stör så många, säger Henrik Ekstrand, pilot på Novair och ansvarig för flygbolagets del i projektet.
Bara ett fåtal andra flygplatser i världen kan idag erbjuda kurvade inflygningar. Tidigare har de enbart kunnat användas på grund av höga berg eller andra hinder kring flygplatsen.
– Detta är ett stort och viktigt steg för att minimera flygets miljöpåverkan, men det är viktigt att påtala att det fortfarande är en teknik som är under utveckling och inget som kan börja användas regelmässigt redan imorgon, säger Jan Lindqvist på Luftfartsverket.
Sedan 2006 har 15 000 gröna inflygningar genomförts på Arlanda. De nya gröna och kurvade inflygningarna bygger vidare på denna teknik och handlar framför allt om att minska flygsträckan in till landningsbanan.
– För oss på Arlanda innebär denna teknik att vi kan göra ytterligare stora miljövinster eftersom vi minskar koldioxidutsläppen med hundratals kilo per landning. Det är alltid roligt att få vara del av något sådant, säger Jan Lindqvist.
Testerna sker inom ramen för EU-kommissionens så kallade Mintprojekt, som ska minska flygets buller och koldioxid utsläpp och bygger på samarbete mellan flygplanstillverkaren Airbus, svenska Luftfartsverket, charterbolaget Apollos flygbolag Novair och företagen Avtech och Egis Avia.









