Anmälningarna gäller biljettköp som gjorts via Sterlings webbsida. Personerna som gjort anmälningarna hävdar att de först efter köpet fått information om det totala priset.
Om man använder det danska betalningskortet Dankort tar Sterling inte ut någon avgift, bara om man använder andra typer av betalkort, till exempel Visa. Därför är det framför allt andra personer än danskar som drabbats – mest svenskar.
Enligt Sterling kan avgiften först beräknas i och med betalningen, då omkostnaderna varierar beroende på vilket betalningskort som används.
– Det är inte ett giltigt argument. Som kund måste man bli upplyst i förväg om priserna, enligt lagen om prisinformation. Då får de skriva ut alla avgifterna för de olika typerna av kort, säger Jessie Cargill-Ek på Konsumentverket.
– Tio anmälningar på kort tid är mycket. Vi har därför tagit kontakt med den danska konsumentombudsmannen för att be honom gå vidare med ärendet. Dit har det kommit fler anmälningar om samma sak, berättar Jessie Cargill-Ek.
Sterling svarar att de kommer att utveckla den delen av webbsidan som handlar om betalningslösningar.
– Vi för en dialog med den danska ombudsmannen om ämnet och han har uttryckt tillfredsställelse med våra planer och lösningar, säger Thomas Schaumburg-Müller, på Sterling.
Andreas Weidemann, jurist på den danska konsumentombudsmannen, bekräftar att en dialog förs, men att man ännu inte har kommit tillrätta med problemet.
Sterling har under våren fått flera påpekanden från den danska Konsumentombudsmannen om brister. Bland annat har bolaget haft otydlig information om begränsningar för hur presentkort kan användas. Sterling kritiserades också för att de i januari lade på en bagageavgift som passagerarna plötsligt fick betala – även dem som bokat resan innan avgiften infördes. Dessa avgifter har Sterling blivit tvungna att betala tillbaka till passagerarna.
Text: Barbro Janson