Annons
Annons

Flygbolagen är tillbaka som svarta listans värstingar inom resebranschen. Foto: GettyImages

Nyhet

Svarta listan: Resebranschen näst sämst – här är de 5 värsta bolagen

I över 50 år har Råd & Röns "Svarta lista" tvingat ut värstingarna i rampljuset. Tyvärr brukar resebranschen ligga i topp, så även denna gång.

Text: Helle Kikerpuu • 2024-08-28 Uppdaterad 2024-08-29

Svarta listan av Råd & Rön listar de företag som väljer att strunta i Allmänna reklamationsnämndens beslut. I deras uppdaterade lista ser man på en negativ trend på fler ärenden. Förra året kom 32 303 ärenden in till Allmänna reklamationsnämnden (Arn). Det är en ökning med 6 262 ärenden jämfört med året innan.

Den största avdelningen är motoravdelningen med 95 ärenden fördelade på 71 företag, sen kommer resebranschen med 76 ärenden fördelade på 27 företag. Vad är nytt i den uppdaterade granskningen? Vagabond kontaktade Jonas Ryberg, reporter på Råd och Rön:

Något som sticker ut i förhållande till föregående lista?

– Egentligen inte, flygbolagen brukar höra till värstingarna år efter år, även om det kan vara olika gällande vilket bolag som ligger i topp. Jag skulle säga att det är normala nivåer igen efter pandemin. Under pandemin var det fler ärenden, men också vanligare med andra typer av bolag inom resebranschen, som gruppresearrangörer och liknande. Man kan väl säga att ordningen är återställd, med flygbolagen i topp. En anledning varför bolagen inte betalar ut är de inte vill följa EU-reglerna.

Vi läser mycket om inställda och försenade flyg. Hur många svenskar gör en anmälan till Arn?

– 2023 var det 4436 ärenden under kategorin resor som Arn fick in, sen tas vissa bort av olika anledningar. Man kan ju tycka att det är få ärenden när man ser på listan, men samtidigt kan man ju undra varför de inte bara betalar? Det är ju småpengar för de här bolagen. Jag tror att en del svenskar kanske inte känner till reglarna eller man vet att bolagen inte betalar ut och så struntar man i att anmäla till Arn. Men sen kan man ju också peka på de bolag som faktiskt betalar, som till exempel SAS. De sticker ut på det sättet.

Läs mer: Miljarder kronor att kräva av flygbolagen för förseningar

5 sämsta inom resebranschen

(Antal ärenden i parantes)

Turkish Airlines (13)

Röd bland annat inställda och försenade flygningar. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med tillsammans 137 227 kronor.

Ryanair (12)

Handlar bland annat om försenade flygningar. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med 70 594 kronor.

Wizz Air (7)

Rör bland annat försenade plan och nekade ombordstigningar. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med tillsammans 75 078 kronor.

Thai Airways (5)

Förseningar och nekad ombordstigning. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med tillsammans 31 225 kronor.

British Airways(4)

Fyra ärenden som bland annat rör nekade ombordstigningar och inställda flygningar. Arn rekommenderar att resenärerna ersätts med tillsammans 52 778 kronor.

Austrian Airlines (4)

Fyra ärenden som rör bland annat inställda flygningar. Arn rekommenderar att förtaget ersätter sina kunder med tillsammans 108 617 kronor. I ett av ärendena har företaget gett delvis rätt och ersatt för försening, men inte för utlägg som resenären haft.

Råd & Rön uppdaterar listan två gånger om året, för närvarande i februari samt augusti.


Text: Helle Kikerpuu • 2024-08-28
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen