– Många svenskar litar till att UD hjälper med alltifrån hemtransport till pengar. I själva verket ska man själv se till att man har en reseförsäkring, säger Cecilia Julin, informationschef på UD.

Utrikesdepartementet har låtit undersökningsföretaget Sifo fråga 1 000 svenskar om vilka uppgifter de tror att UD har. Det visade sig att mer än hälften av alla svenskar tror att en svensk medborgare som får problem utomlands alltid har rätt att låna pengar till hemresan från en svensk ambassad. Fyra av tio tror att ambassaden alltid ska bekosta hemtransporten av en svensk som blir sjuk utomlands. I själva verket måste man själv bekosta hemtransporten, eller se till att man är ordentligt försäkrad.

Mer än hälften tror att UD ser till att man får avtjäna fängelsestraff i Sverige om man begår brott utomlands. Något som inte heller stämmer.
Och det är framför allt de unga, mellan 15 och 29 år, som har en övertro på vad UD faktiskt kan hjälpa till med.
– Vi som jobbar på UD upplever att allmänhetens krav och förväntningar ökar på UD och ambassaderna. Vi ser därför ett ökat behov av information om vad vi egentligen kan stå till tjänst med, säger Cecilia Julin, informationschef.

Svenskarna reser allt mer, och en allt större andel reser till exotiska länder. Det har gjort att UD:s konsulära enhet fått allt mer att göra. Den konsulära enheten ger stöd till ambassaderna när det gäller till exempel nödställda svenskar.
Under tsunamikatastrofen i december 2004 riktades strålkastarljuset mot UD, och stödet till nödställda svenskar i utlandet. Efter detta har förväntningarna på UD ökat.
I undersökningen ställdes också frågan om vem man i första hand kontaktar om man blir bestulen på sin reskassa utomlands. Där svarade 16 procent att de kontaktar svenska ambassaden. Endast 13 procent svarade att de i första hand kontaktar sitt försäkringsbolag.

Text: Barbro Janson

På UD:s hemsida kan du läsa mer om UD:s råd inför resan, och vad UD faktiskt kan hjälpa till med. Till UD:s webb resklar